Bokparadiset

Ensam på Mars - Andy Weir

Kategori: sci-fi

 
Titel: Ensam på mars
Författare: Andy Weir
Serie: -
Förlag: Bookmark
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 448

Handling: Mark Watney är astronaut som har åkt iväg på en rymdexpedition på mars. En sandstorm uppstår och besättningen tror att Mark har dött. Men han lever. Nu försöker han överleva på mars utan någon somhelst kommunikation med andra människor. Han måste göra sitt yttersta för att överleva. 
Okej jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det här är en så rolig bok, alltså då menar jag verkligen roligt. När jag läste den här läste jag upp flera stycken för min pojkvän, när han inte var här skickade jag bilder på roliga stycken till honom. Alltså den här boken är så rolig så man bara måste dela med sig av den. För övrigt har jag fått både min pojkvän och en av mina systrar till att vilja läsa boken nu, så bra är den! 

Förutom att den är roligt så tar boken sjukt många vändningar. Precis när jag fått upp hoppet om att Mark kommer klara sig så rasar det och jag får liksom magknip. Man vet aldrig vad som kommer att hända och man liksom fasar inför slutet. Jag ville aldrig att den här boken skulle ta slut. Man läser och tiden bara flyger iväg. 

Eftersom han måste överleva på Mars är det mycket tekniska, kemiska, botaniska och fysik termer som man läser om. Jag tycker det är jättebra att Weir har tagit med det här och inte bara hoppat över det, det blir mer trovärdigt. Även om jag kan tänka mig att inte alla tycker det är så roligt att läsa om, men det går bra att bara läsa det utan att fundera mera på det. Jag själv som är just nu håller på att läsa en kurs inom alla fyra ämnen älskar det! 

Boken gör mig mycket sugen på att läsa mer överlevnadsböcker, även om jag undrar om någon sådan bok kommer slå den här. Sen måste man ju bara nämna omslaget, JAG ÄLSKAR FÄRGERNA. Alltså jag hade gärna velat ha detta omslaget som en tavla! 

Jag har både skrattat högt och gråtigt högre, alltså ni måste läsa den här. Den är fenomenal.

Stort tack till Bookmark för rec-exet! 

Kommentarer

  • Bokhuset säger:

    Åh jag älskade den också. Och precis som du satt jag och läste högt ur den för maken hemma, fast ibland skrattade jag så mycket själv samtidigt så jag knappt kunde fortsätta. Underbar bok. Längtar tills den kommer på film. :-)

    Svar: sv: Åh vad härligt! Så himla bra bok!!! Ja, jag kan inte Berga mig tills filmen!!!
    BokParadiset

    2015-05-19 | 12:52:12
    Bloggadress: http://bokhuset.ax/
  • Maddes bokblogg säger:

    Gillade den verkligen! Ser fram mot filmen :)

    Svar: sv: Jag med, tror den kommer bli toppen!!
    BokParadiset

    2015-05-19 | 17:27:41
    Bloggadress: http://www.bokgodis.blogspot.se
  • Hanna säger:

    Blev verkligen jättenyfiken på den här nu! "Problemet" är att både skulle vilja ge den till min mamma i present, samtidigt som jag vill ha den själv. På nåt sätt ska den nog läsas i alla fall!

    Svar: sv: Åh jag förstår problematiken men ja du måste läsa den!
    BokParadiset

    2015-05-19 | 19:19:52
    Bloggadress: http://bokregn.blogg.se

Kommentera inlägget här: