Bokparadiset

Knocout - Markus Zusak

Kategori: Ungdomsböcker

 
Titel: Knockout
Författare: Markus Zusak
Serie: -
Förlag: En bok för alla
Utgivningsår: 2014
Sidantal:

Handling: Bröderna Cameron och Ruben Wolfe är två förlorare som alltid slår ur underläge. I Knockout berättar Cameron om några månader i brödernas liv. Inte för att det händer något särskilt. Bara att de försöker att bli något bättre. Cameron drömmer, blir förälskad och går några boxningsmatcher på bakgården. Plötsligt inser han att han kanske inte är en förlorare, utan en fighter som kan ta livet på en knockout. 
Detta är en väldigt liten bok som inte tar speciellt lång tid att läsa. Att skriva en såhär pass kort bok krävs att man är duktig. Men jag måste säga att Zusak lyckas. På dessa få sidor lyckas jag lära känna huvudpersonen, komma in i boken och tycka den får ett bra avslut. Även bipersonerna får jag ett grepp om. 

Man får läsa om Camerons drömmar ofta och jag fattade inte riktigt poängen med dem. Men annars är det en rolig och kort bok. Jag gillade verkligen denna, den slår såklart inte Boktjuven men jag tycker den är bättre än Jokern, som jag bara tyckte var okej. 

Den enda negativa med boken är att den är kort. Inte för att den inte passar som det, men jag hade så gärna velat läsa mer om Cameron. 

Den här boken har faktiskt blivit översatt tidigare på  svenska men då hette den Hundår, hade jag ingenaning om! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: