Bokparadiset

Absolut en ny favoritserie!

Kategori: Contemporary

 
Titel: Systrar i jeans; Andra-, Tredje-, och Fjärde sommaren
Författare: Ann Brashares
Serie: #1-4 Systrar i jeans
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2003, 2005, 2008, 2008
Sidantal: 378, 447, 400, 499

Handling: Serien handlar om Carmen, Lena, Bridget och Tibby som varit kompisar sen de föddes. Det är första sommaren de ska vara ifrån varandra men så hittar de ett par jeans som passar alla fyra tjejerna. De bestämmer att de ska hålla kontakten genom jeansen. Detta blir en tradition som de sen har varje sommar och jeansen verkar föra med sig tur för den som bär dem. 
Eftersom jag läste alla fyra böckerna så tätt inpå varandra tänkte jag göra en serierecension. Även om det egentligen inte är det eftersom jag inte läst femte boken än. Men jag tror det inte hänger ihop riktigt på samma sätt, har för mig att jag läste att det handlar om när de är vuxna? Någon som vet? Är det så vet jag faktiskt inte om jag kommer att läsa den för jag är rädd att det kommer förstöra de fyra första böckerna för mig. Någon som läst femman och kan ge omdöme på det?

Jag försökte läsa den här när jag gick på mellanstadiet men jag gillade den inte alls. Alltså jag kunde inte köpa att alla tjejer som hade helt olika kroppsformer men ändå passade byxorna alla. Jag tycker fortfarande att det inte är så trovärdigt, men jag har nog fått bättre fantasi för nu kan jag köpa det.

Jag ÄLSKAR alla tjejerna. Okej Carmen kan vara lite gnällig men man tycker om henne ändå. De är så härligt att alla är så olika, och har olika familjer. Jag tror att alla kan relatera till någon av tjejerna eller till någons familjesituation. Gillar att Lena har så stark koppling till Santorini eftersom jag varit där och verkligen ser allt framför mig, så himla fint är det! 

Dessa böcker är så mysiga och de har sina problem men har alltid varandra. Jag ÄLSKAR den är serien (okej har inte läst sista boken). Jag blev helt besatt av serien och kunde inte sluta läsa böckerna. Jag har aldrig läst fortsättningen i en serie direkt efter jag läst en bok. Men här läste jag 1-3 direkt och fyran endast för att jag inte hade den, men gick och letade efter den direkt på second hand. Alltså bara det säger hur mycket jag älskar dessa böcker. Egentligen är böckerna så där söta så man får hål i tänderna men jag älskar det! 

Jag är så himla glad att jag har läst dessa böckerna nu och jag längtar redan till sommaren för då ska jag läsa om serien! Alltså ni borde också läsa böckerna!!! 

Kommentarer

  • MissMagic säger:

    Åh blir riktigt sugen på att läsa denna serie nu! Den låter ju underbart mysig :)

    Svar: sv: Bästa sommar serien som finns typ!
    BokParadiset

    2015-11-15 | 15:49:36
    Bloggadress: http://https://missmagicscabinet.wordpress.com
  • Sofies bokblogg säger:

    Ååå, den serien är ju så bra!

    Svar: sv: alltså ja!!
    BokParadiset

    2015-11-15 | 16:25:31
    Bloggadress: http://filo-sofie.blogspot.com
  • Malin A säger:

    Ja superfina! Har läst 5an med som släpptes ett tag efter. Ja de är äldre då, minns ej hur mkt äldre men vet att jag tyckte om den väldigt mkt så tycker inte du ska vara rädd att läsa den!

    Svar: sv: Men åh då kanske jag faktiskt ska läsa den :)
    BokParadiset

    2015-11-15 | 19:01:48
  • Malin A säger:

    Btw det finns två filmer också. För att vara film baserade på böcker är de faktiskt oväntat bra och mysiga.

    Svar: sv: Finns det två???? Bara sett en!
    BokParadiset

    2015-11-15 | 19:14:36
  • Lena säger:

    jag har förstått att denna serie skall vara trevlig.

    Svar: Sv: Rekommenderar den verkligen :)
    BokParadiset

    2015-11-15 | 20:12:15
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Jamie säger:

    Jag läste där här serien när jag i typ mellanstadiet och jag äskade den! Nu blev jag jättesugen på att läsa om serien! Men jag har dock inte läst 5:an...

    Svar: Sv: Härligt fler ser det fantastiska i böckerna, tycker absolut att du borde göra en omsläning :)
    BokParadiset

    2015-11-15 | 20:17:23
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se
  • Jamie säger:

    gick* :P

    2015-11-15 | 20:17:56
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se
  • Malin A säger:

    Jodå.
    - Systrar i Jeans
    - Systrar i Jeans andra sommaren

    Svar: Sv: Malin du förgyllt mitt liv med den här kunskapen!
    BokParadiset

    2015-11-15 | 22:29:03
  • Bam säger:

    Jag läste de första böckerna när jag var yngre, tyckte också att de var väldigt bra. Kanske borde läsa om och avsluta serien. Har du sett filmerna? :)

    Svar: Sv: Jag röstar för en omläsning! Har precis fått reda på att det finns TVÅ filmer så nej bara sett första, måste ändra på!
    BokParadiset

    2015-11-16 | 12:50:33
    Bloggadress: http://www.bamtycker.wordpress.com

Kommentera inlägget här: