Bokparadiset

En värld där vampyrerna styr

Kategori: vampyrer

 
Titel: De odödligas regler
Författare: Julie Kagawa
Serie: #1 Edens blod
Förlag: Harlequin
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 459 

Handling: Allison Sekemoto håller sig vid liv i en vampyrstadsförort. På dagarna letar hon och hennes gäng efter mat. På nätterna är de maten.Vissa dagar är Allies hat mot dem det enda som driver henne vampyrerna som gjort människor till kreatur som de tömmer på blod. Fram till den natten då hon själv attackeras och blir ett av monstren. För att överleva måste hon lära sig de odödligas regler, inklusive den viktigaste: Får du inget människoblod blir du snart galen.Men så tvingas Allie fly ut i det okända, utanför stadsmurarna.
Den här har stått så länge i boken och det var bara på grund av ett readathon som jag plockade upp den. Men väldigt glad att det äntligen blev av.

Det är en vampyr bok men inte riktigt som alla andra. Här är det vampyrerna som styr staden och människorna får gömma sig eller dela med sig av sitt blod. Vampyrerna är skrämmande och det är så jag helst vill ha dem. Dessutom lyckas Kagawa göra världen väldigt passande. Det är beskrivande och jag ser allt väldigt tydligt i huvudet. I och för sig har jag aldrig svårt att få upp allt i bilder när jag läser. Men just här tycker jag man verkligen känner av stämningen i världen också. Det är så tydligt att det går att ta på liksom.

Vår huvudkaraktär är med om väldigt mycket under boken. Dock är hon inte en favorit för mig. Men kanske växer min kärlek för henne under series gång. Egentligen har jag nog ingen favorit än i serien utan tycker alla karaktärer är okej.

Jag gillade första halvan av boken och gillade vad som hände, men sen gick historien åt ett helt annat håll. Först tyckte jag det var okej men sen när jag insåg att den skulle handla om det resten av boken blev jag besviken. Med andra ord gillade jag första delen av boken bäst. Jag ser stor potential för fortsättningen och jag tror också att jag kommer gilla tvåan bättre. 

Tack till Harlequin för rec-exet! 

Kommentarer

  • MissMagic säger:

    Åh jag gillar också vampyr historier där vampyrerna är onda. Är lite trött på alla romantiserade vampyrkaraktärer. ^^;; Det kan vara bra ibland som i Buffy och i Carmilla men det är få fall :P

    Synd att denna bok tappade lite efter halva för annars så lät den intressant :)

    Svar: Sv: Eller hur, håller verkligen med dig!
    Låt dig inte avskräckas skulle jag säga, den var fortfarande bra så kolla upp den lite mera :)
    BokParadiset

    2015-11-19 | 14:10:04
    Bloggadress: http://https://missmagicscabinet.wordpress.com

Kommentera inlägget här: