Bokparadiset

Mera fantasy!

Kategori: Fantasy

 
Titel: Ett folk utan land
Författare: Melina Marchetta
Serie: #1 Ett folk utan land
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 398

Handling: I tio år har Finnikin levt i exil. Han har inte varit i hemlandet Lumatere sedan den kaotiska tid då kungafamiljen blev brutalt mördad och en förbannelse lades över landet. Nu håller förbannelsen Lumateres folk fångna inom rikets gränser och hindrar de som tvingades fly att återvända hem.

På Finnikins resor för att hjälpa Lumateres utsatta exilbefolkning träffar han Evanjalin, en ung kvinna som hävdar att hennes drömmar kan leda honom till Lumateres rättmätiga tronföljare, den enda som kan häva förbannelsen. Hon hävdar också att Finnikins pappa, den forne kungens hedersvakt, inte dog i Lumatere utan sitter fängslad, och tillsammans ger de sig av för att rädda honom. Och Lumatere.
Jag har för mig att jag verkligen hade skrivit en recension om den här men jag hittar ingen. Så tydligen har jag inte gjort det. 
 
Jag har länge varit nyfiken på den här boken. När jag hörde att den skulle komma på svenska, så tänkte jag att jag väntar till den blir översatt då. Jag är väldigt glad att jag gjorde det eftersom Gilla böcker har gjort så snyggt omslag till boken. Jag hoppas att fortsättningen av serien blir lika snygg. 
 
Det är många olika käraktärer man får lära känna. Dock så ska man inte vet för mycket om dem tycker jag. Men Finnikin gillar jag verkligen. Jag kan egentligen inte förklara varför han är så bra. Kanske är det att han känns så verklig, han är inte perfekt helt enkelt. Evanjalin gillar jag inte alls till en början, jag hatar typ henne. Men sen inser man att det finns mer till det än vad man först förstår. Så ja jag gillar henne Alla karaktärerna i boken känns väldigt genomtänkta och de är genomarbetade tycker jag. 

Jag gillar verkligen handlingen. Tycker det är väldigt spännande och jag vill veta vad som ska hända. Dessutom gillar jag hela fantasy världen även om den inte är helt orginell. Men handlingen passar med världen liksom, om det make sense? Dessutom så tror man att man har koll på allting men sen dyker det upp saker man inte alls hade förutsätt. Det ÄLSKAR jag i böcker, när de kan chocka en. Det är vädigt svårt att förklara boken måste jag säga. Det är svårt att riktigt sätta fingret på vad som är så bra med boken. 
 
Tack Gilla böcker för rec-exet!

Kommentarer

  • MissMagic säger:

    Åh, den boken låter mycket intressant. Sätter den också på min att-läsa-lista :)

    Svar: sv: Ja det tycker jag verkligen du ska göra!
    BokParadiset

    2015-11-06 | 23:45:56
    Bloggadress: http://https://missmagicscabinet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: