Bokparadiset

Retelling på rödluvan

Kategori: Retelling

 
Titel: Scarlet
Författare: Marissa Meyer
Serie: #2 The lunar chronicles
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 375

Handling: I Scarlet återser vi Cinder, som nu försöker fly från det fängelse där vi sist lämnade henne trots att det kommer att göra henne till den mest jagade personen i hela Samväldet.På andra sidan jorden söker Scarlet Benoit en tuff fransk tjej som inte drar sig för att bära pistol efter sin försvunna mormor. Och det visar sig att det är mycket hon inte känt till om sin mormor eller den livsfara hon levt i under hela sitt liv. När Scarlet träffar Wolf, en streetsmart slagskämpe som tycks veta en del om hennes mormor, har hon svårt att lita på honom. Samtidigt känner hon sig oförklarligt dragen till honom och han till henne.

Jag fastade helt för Cinder så plockade upp Scarlet ganska om gående. Jag har hört att de flesta inte gillar den här lika mycket men jag gör det. Älskar när historier flyter ihop helt snyggt. Här får vi följa Cinder som är på rymmen och Scarlet som är på jakt efter sin försvunna farmor. Det tog lite längre tid än vad jag trodde innan historierna flöt ihop men det gjorde inget för mig. 

Scarlet tycker jag om mycket. Älskar hur fördomsfri hon är och accepterar att vi alla är olika både till sätt och utseende. Dessutom är hon medveten om att hon blir kär väldigt lätt vilket gör att jag kan acceptera instalove. Dock tycker jag inte det var de i den här boken. Men när karaktären är sådan så blir det ändå trovärdig tycker jag. 

Jag gillar verkligen hur det är en retelling fast det är en egen historia men som ändå vilar på det mest övergripande ur sagorna. Tycker att Meyer lyckas så bra med det här. Jag hoppas på att läsa Cress snart är så nyfiken på hur Rapuzel ska komma in i storyn. Dessutom hoppas jag verkligen att Modernista kommer att ge ut fairest på svenska även om det bara är en mellan novel, men är ju ändå mer som en bok.

Jag rekommenderar verkligen den här serien till er! 

Tack till Modernista för rec-exet! 

Betyg: 4.5/5

Kommentarer

  • Lena säger:

    Jag har tänkt börja på denna serien snart.

    Svar: Sv: Den är verkligen bra!
    BokParadiset

    2015-11-22 | 21:35:05
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Jamie säger:

    Älskar den här serien! Jag ska förhoppningsvis läsa Cress snart :)

    Svar: SV: Hoppas också på att läsa Cress snart!
    BokParadiset

    2015-11-22 | 22:25:03
    Bloggadress: http://bokugglor.blogspot.se
  • Cecilie säger:

    Denne serien er virkelig fantastisk! Bra skrevet og veldig interessant å se hvordan hun har klart å omfortelle så mange eventyr inn i en historie! :)
    De svenske coverene er også veldig fine!

    Svar: Sv: Ja det är den! Eller hur man blir så himla imponerad! Jag gillade inte omslagen först men ju mer jag tittar på dem ju mer gillar jag dem!
    BokParadiset

    2015-12-14 | 10:15:11
    Bloggadress: http://cucie-reads.blogspot.no/

Kommentera inlägget här: