Bokparadiset

Spökhistoria om en docka

Kategori: Middle grade

 
Titel: Dockskelettet
Författare: Holly Black
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 245

Handling: Zach, Poppy och Alice har varit bästisar så länge de kan minnas. Med sina actionfigurer leker de samma lek, om och om igen. Men en dag bestämmer sig Zachs pappa för att Zach är för gammal för deras lek och slänger alla hans figurer. Zach skäms så mycket att han slutar träffa Poppy och Alice. Men en natt får Zach besök av sina gamla vänner, Poppy säger sig vara förföljd av en levande porslinsdocka som säger sig vara skapad av benen efter en mördad flicka. Om de tre vännerna inte återlämnar dockan till flickans hem och begraver den där kommer de att vara dömda för evigt.
Jag är säker på att det är fler än jag som tycker dockor är väldigt läskiga. Men det är bara en av anledningarna till att jag ville läsa boken. Självklart var det för att det är Holly Black som skrivit boken. 

Jag har hört en del blandade saker om boken men jag måste säga att jag inte tyckte den var dålig. Jag gillar verkligen vänskapen mellan Poppy, Zack och Alice. Jag gillar att Black både tar upp den här med problemet när man är för stor för att leka och blir man det? Sen även att när man växer upp kanske man inte längre känner att man är kompis med sina kompisar utan även att det kan utvecklas till känslor. Även om jag uppskattar att det sistnämda inte existerar så mycket i boken. 
 
Jag tycker tyvärr inte boken är ett dugg läskig och jag tror nog inte att barn som är 10-12 tycker den är det heller. Men bortser man från att den inte är läskig och tittar på vad den egentligen är, så tycker jag den är mysig. Det är lite små mysteriskt och Poppy, Zack och Alice ska försöka ställa allt till rätt. Boken är väldigt tunn och det var nog en stor del till att jag uppskattade den. Det tog bara en kväll att läsa den. 
 
Tack Rabén & Sjögren för rec-exet!
 
Betyg: 3/5

Kommentarer

  • MissMagic säger:

    Åh har varit sugen på denna då jag älskar omslaget (Ytligt haha) men även om den inte är läskig så tycker jag den verkar intressant när jag läser ditt inlägg.
    Är väldigt allmänt fascinerad av creepy dockor också. Ska köpa den lugnt. Den är ju som du säger en snabb läsupplevelse så ^^

    Svar: Sv: Hahah vem väljer inte böcker efter omslag. Tycker verkligen du ska kolla in den om den verkar intressant :)
    BokParadiset

    2015-11-11 | 23:50:26
    Bloggadress: http://https://missmagicscabinet.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: