Bokparadiset

Äventyret fortsätter

Kategori: Allmänt

 
Titel: Den äldste
Författare: Christopher Paolini
Serie: #2 Eragon
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2007 
Sidantal: 685

Handling: Eragon och hans drake Saphira lyckades visserligen rädda rebellerna från ett ödesdigert nederlag i det stora slaget vid Tronjheim, men än har de mycket att lära, både om magi och om stridskonst. Eragon måste ta sig till alvernas rike Ellesméra, där finns kunskap som han måste inhämta innan han är en riktig Drakryttare. Det blir en färd fylld av fantastiska upplevelser och nya insikter - men också av smärta och förräderi. Inte ens de som står honom närmast är att lita på.

Samtidigt hotas Eragons hemby Carvahall. Efter det som hänt har den onde Galbatorix fått upp ögonen för den, och livet där är inte längre lugnt och undanskymt. Eragons kusin Roran har fått sin egen strid att utkämpa - en strid som hotar allt som Eragon har kärt.
Jag var väldigt sugen på att läsa den här just när jag började, vilket alltid är positivt eftersom läsningen oftast blir bättre. Eftersom boken är väldigt tjock läste jag flera böcker emellan och samtidigt, vilket faktiskt var bra. Jag stressade inte igenom boken utan det fick ta den tiden den tog, vilket jag inte alltid är bäst på. 

Det var väldigt härligt att vara tillbaka till Eragons värld. Dessutom tycker jag den här boken är snäppet vassare än första boken. Det var mera som hände i den här tycker jag och den har verkligen byggt upp spänningen till tredje boken. Dessutom lär man känna karaktärerna mycket mera, Saraphina är såklart favoriten men inget fel på de andra. Först gillade jag inte Ronans kapitel, de var mycket i fokus och jag ville ju bara läsa om Eragon. Men sen vävs de in så snyggt och egentligen fattar jag ju från början att hans berättelse skulle vävas in men de är först när det gör de som man uppskattar det. 

Det här är en superbra fantasy serie och den lyckades absolut chocka mig med saker jag inte räknat med. Därför ska de bli spännande att se hur det utvecklas för jag har ingen aning om vad som kommer hända. Jag blir så häpen när jag läser. Att skriva en bra fantsy med massa övernaturliga varelser och ett eget språk och allt alltså han måste ju vara ett geni typ. Så himla kreaktivt. 

Betyg: 4.5/5 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: