Bokparadiset

Askungen fast på ett annat sätt

Kategori: Retelling

 
Titel: Cinder
Författare: Marissa Meyer
Serie: #1 Månkrönikan
Förlag: Mix förlag
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 399

Handling: Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka...
Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom.
Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp och dragits in i en förbjuden attraktion.
Cinder slits mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu att gräva fram hemligheter om sitt förflutna om hennes värld ska ha någon framtid.
Jag har varit intresserad av att läsa den här serien sen den kom ut. Men det har liksom aldrig blivit så. Cinder har stått i min bokhylla i över ett år men ändå så har den inte blivit läst. Men så tog jag tag i det och jag önskar att jag bara läst den från början. Alltså vilken bra bok, läste ut den samma dag som jag påbörjade den. 

Det är alltså en retelling av Askungen men här är hon en cyborg, alltså delar av hennes kropp är av metall. Hon jobbar som mekaniker för att försörja hennes styvmamma och styvsyskon. Jag gillar verkligen Cinder, hon är så smart och försöker ändå förbättra sin situation. 

Jag gillade verkligen retellingen, det är likheter men är liksom inte samma historia rak av. En stor del av boken hade jag faktisk redan luskat ut så när man sen fick reda på det var det bara gött att få det bekräftat. Vill verkligen plöja igenom hela serien men väntar lite eftersom att sista inte boken släpps fören senare i höst så man vet ju inte när den blir översatt. Hoppas på att de kommer översätta Fairest också! 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Skall bli så spännande att snart påbörja denna serie.

    Svar: Sv: Ja du har något att se framemot!
    BokParadiset

    2015-09-12 | 20:09:12
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Linda säger:

    Jag tycker också jätte bra om denna:).

    Svar: SV: Härligt, hoppas fortsättningen är lika bra!
    BokParadiset

    2015-09-12 | 20:15:22
    Bloggadress: http://www.nakit.webblogg.se

Kommentera inlägget här: