Bokparadiset

En pilot och en spion

Kategori: Krig

 
Titel: Kodnamn verity
Författare: Elizabeth Wein
Serie: -
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 331

Handling: Året är 1943. En kvinnlig brittisk agent arresteras av Gestapo i det naziockuperade Frankrike. Efter veckor av tortyr går hon med på att avslöja allt, och börjar skriva sin bekännelse. Det blir berättelsen om piloten Maddie som flög henne till Frankrike, om deras vänskap och kamp för överlevnad. Berättelsen om Verity.Kodnamn Verity är såväl en tragisk historieskildring som ett spännande spionäventyr, och samtidigt en fängslande utvecklingsroman. 
Den här boken har jag velat läsa sen jag inskaffade den, för typ två-tre år sen. Men hela tiden har jag skjutit upp det. Kanske har jag varit rädd att den inte kommer vara så bra som jag hoppats på. Men åh varför har jag inte läst den tidigare? 

Boken handlar alltså om Julie och Maddie som jobbar som spion och pilot under andravärldskriget. Hela berättelsen är i brevform, men jag tycker det funkar väldigt bra. Till en början är det bara Julies brev man får läsa men genom dem lär man känna Maddie. Det som är så himla fint är deras vänskap. Att Julie ska avslöja massa information för tyskarna men gör det genom att avslöja lite och samtidigt berätta om vänskapen. Det är så härligt att en bok som bara handlar om vänskap. Alltså inget kärleksintresse vilket jag gillar eftersom en vänksap kan vara precis lika starkt som ett kärleksförhållande. Senare i boken får man läsa Maddies brev och det är så genialt. Boken är uppbygd på ett så bra sätt och man kan liksom inte förutse det. Det fälldes några tårar ska jag erkänna.. 

Gillar att det verkligen är en annorlunda bok om andra världskriget. Det är en historia som man inte har hört tidigare. Gillar ni precis som jag böcker om andra världskriget så måste ni läsa den här. Otroligt fint! 

4.5/5

Kommentarer

  • Lena säger:

    Är jättenyfiken på att läsa den boken.

    Svar: sv: Den är verkligen bra!
    BokParadiset

    2015-09-27 | 13:56:15
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: