Bokparadiset

En fortsättning på Alice i underlandet

Kategori: Retelling

 
Titel: Splintered 
Författare: A.G Howard
Serie: #1 Splintered
Förlag: Amulet
Utgivningsår: 2014 
Sidantal: 371
 
Handling: Alyssa Gardner hars the thoughts of plants and insects. She hides her delusions for now, but she knows her fate: she will end up like her mother, in an institution. Madness has run in her family ever since her great-great-great-grandmother, Alice Liddell, told Lewis Carroll her strange dreams, inspiring his classic Alice's Adventures in Wonderland. But perhaps she's not mad. And perhaps Carroll's stories aren't as whimsical as they frist seem... 
Hela konceptet med boken, att Alyssa är släkt med Alice som besökte underlandet älskar jag. Alltså vid första kapitlet blev jag såå fast. Och det fortsatte faktiskt genom hela boken, och slutet höll mig verkligen på nålar. 
 
Alyssa är dock ingen favorit karaktär, för mig stack hon inte ut så där jättemycket så jag känner mig nog ganska neutral om henne. Men Morpheus tyckte jag var väldigt intressant, just för att man aldrig visste var man hade honom. Och hela tiden ändrade jag åsikt om honom, så jag kan faktiskt inte bestämma mig för om jag gillar han eller inte. Men i vilket fall som helst var han väldigt intressant! 
 
Som sagt så älskar jag konceptet med boken, och tycker ni att orginal berättelsen om Alice är flummig så kan jag säga att den här boken är precis lika flummig. Dock mörkare än vad jag hade föreställt mig, vid vissa scener blev jag liksom chockad och trodde jag läst fel typ, haha. 
 
Alltså jag älskade den här boken, men den får nog bara 4.5/5 just för att jag inte riktigt fastnade för karaktärerna. Men alltså nästa bok tror jag kommer vara ännu bättre, så den måste jag köpa hem snart! 
 
Betyg: 4.5/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: