Bokparadiset

En dagbok och en Kungligguide

Kategori: Fantasy

 
Queen Red Riding Hood's Guide to Royalty
Författare: Chris Colfer
Serie: Land of stories
Förlag: Litte Brown
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 120
 
Alltså den här boken är så roligt. Jag skrattade verkligen ifrån första stund och det är precis så här jag tänker att Red är som person. Alltså det är verkligen hennes egna röst som pratar genom boken. Colfer är en så himla bra författare som lyckas så bra med att verkligen låta alla av hans karaktärer vara enskilda röster och personer. Känns som om man känner alla hans karaktärer väldigt bra och inte bara de som är huvudpersoner. 
 
Red är ju egentligen en sån karaktär som man vill hata för att hon är så uppblåst, men man vet ju att innerst inne är hon snäll och god. Dessutom är det härligt med en sån karaktär som verkligen säger allt hon tänker på. Älskar dessutom att "Författarens tack" är det Red själv som skrivit ochså förordet vilket är så härligt! 
 
När vi kommer till hennes "tips" är det kanske något man ska ta med en nypa salt, haha! 
 
Betyg: 5/5
 
 
The Mother Goose Diaries
Författare: Chris Colfer
Serie: Land of stories
Förlag: Litte Brown
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 122
Åh vad jag velat läsa den här boken. Mother goose är ju en sån intressant karaktär och hon har ju varit med om så mycket (allt hon berättar i böckerna har alltid gjort mig så nyfiken på henne) så att skriva en bok som är hennes dagbok är ju briliant. 
 
Det märks att det är mother gooses dagbok, hennes röst hörs så tydligt i boken vilket ännu en gång visar vilken fantastisk författare Chris Colfer är. Att hans karaktärer är så tydliga, att det verkligen märks att det är en viss karaktär. Gillar att man får läsa om när hon är tonåring och även om Fairy Godmother och hur de blev vänner. 
 
Det enda negativa jag har att säga om boken är att den är för kort! Jag vill ha mer av hennes äventyr och även mer djupgående om dem. Älskar verkligen den här boken och jag kan inte fatta att jag nu bara har sista boken i serien kvar att läsa. Kan han inte göra som Cassandra Clare och bara fortsätta göra serier utifrån The land of stories? 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: