Bokparadiset

Boken som väckt flest känslor det här decenniet... typ

Kategori: Häxor

 
Titel: Harry Potter and the cursed child
Författare: J.K Rowling och Jack Throne
Serie: -
Förlag: Little Brown
Utgivningsår: 2016 
Sidantal: 330
 
Så när jag hörde att den här skulle komma sa jag direkt att jag inte skulle läsa den. Jag tänkte det skulle förstöra hela Harry Potter serien för mig. Jag läser aldrig recenioner på HP serien för jag vill helt enkelt inte veta vad andra människor tycker. Jag vill inte att någon ska förstöra vad jag tycker om HP. Därför tänkte jag absolut inte läsa The Cursed child. Sen läste jag en människas positiva tankar om boken, så direkt beställde jag den. Det är en så svag människa jag är. 
 
Direkt när boken kom hem till mig började jag läsa den, eftersom det är ett manus och inte en bok gick det väldigt fort att läsa den. Och jag måste säga att jag älskade det. Det är absolut inte som böckerna i serien och jag vägra att kalla den här boken för åttonde boken i serien. Men jag älskade Hogwarts känslan, att träffa mina gamla favorit karaktärer och helt enkelt få en liten bit till av världen. 
 
Jag krossas över relationen Harry har med Albus, speciellt när de är så lika varandra, det är hemskt att de inte kan komma överrens med varandra. Redan här börjar jag faktiskt gråta. Det är dock inte sista gången jag gråter till boken, slutet fick mig att bli så rödgråten så jag var tvungen att duscha efteråt. Jag älskade handlingen, tycker den var riktigt bra och det var sjukt spännande.
 
Jag älskade helt enkelt boken för det är så nostalgiskt, även om jag läser om HP serien med jämna mellanrum så var det fantastiskt att få läsa om något nytt. Förstå mig dock rätt här, jag älskade boken men jag tycker inte det ska släppas mer HP relaterade böcker. Det negativa jag har sett om boken tror jag kan kopplas ihop med att det är ett manus man läser, egentligen får man bara halva storyn typ eftersom det här är något som ska upplevas. Vi får inte veta karaktärernas tankar och på grund av det lär vi inte känna dem som man får göra i en bok. I vilket fall som helst är jag glad att jag läst det här manuset, hade varit en dröm att få se pjäsen uppspelad också. 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer

  • Louise säger:

    Jag är lite tveksam till den här, vet inte om jag vill läsa eller inte. Det är ju ändå mer Harry Potter, men ändå inte en bok och min tanke var att det därför inte blir samma känsla som man får av böckerna. Men kanske är den värd att läsa ändå trots allt?

    Svar: Alltså jag kunde inte motstå att läsa boken, men förstår verkligen hur du tänker! Men jag älskade boken så självklart tycker jag du ska läsa den :)
    BokParadiset

    2016-08-16 | 08:41:55
    Bloggadress: http://bokenartankensbarn.blogspot.se/
  • Tina säger:

    Tyckte också om den jättemycket! Hade varit så himla kul att se pjäsen :)

    Svar: Eller hur, hade varit en dröm!
    BokParadiset

    2016-08-17 | 16:29:25
    Bloggadress: http://tinaelisabeth.blogg.se

Kommentera inlägget här: