Bokparadiset

Bärnstenskikaren

Kategori: Fantasy

 
Titel: Bärnstenskikaren
Författare: Philip Pullman
Serie: #3 Den mörka materian 
Förlag: Natur&Kultur
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 506

Jag är väldigt kluven till den här boken. Dels tog det väldigt lång tid för mig att läsa ut den just för att första halvan av boken tyckte jag var väldigt segt. Dessutom fattade jag inte alls hur alla olika perspektiv hängde ihop, alltså de var så olika så det gick inte ens att ana hur de kunde har något med varandra att göra. Men sedan när man närmar sig sluten så inser jag ju hur genial den här boken är. Alltså att han på något sätt lyckas knyta ihop alla perspektiv man läser ifrån på ett sätt är helt fantastiskt. Det visar verkligen att han har haft målet i sikte när han skrivet, jag blev helt förbluffad hur smart boken är i slutändan.

För er som bara sett första filmen (som jag gillade för övrigt) så kan man inte ens föreställa sig boken. Alltså filmen är så olik ifrån boken. Dessutom när man läser första boken så tror man det handlar om en sak men i slutändan är det så himla mycket större än det man får läsa om i första boken. På det sättet är serien i sig helt amazing, men sen är det ju inte hela serien jag ska recensera utan endast den här boken. Men det känns som om jag inte kan säga så mycket mer om den utan att faktiskt avslöja allt, så jag slutar helt enkelt.

Som ni märker är jag väldigt kluven till boken. Den är så genialisk när man ser den större bilden men vägen dit är tyvärr en aning tråkig. Men jag kan säga att boken verkligen har växt på mig sen jag läste ut den. 

Betyg: 3/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: