Bokparadiset

Sju minuter över midnatt

Kategori: Contemporary

 
Titel: Sju minuter över midnatt
Författare: Patrik Ness
Serie: -
Förlag: B. Walhströms 
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 216
 
Det här är min första Patrik Ness bok och jag kan säga att jag verkligen gillade den. Ser framemot att läsa mer av honom, han har ju gett ut massor av böcker som jag är väldigt nyfiken på! Dessutom han som har illustrerat boken är samma som illustrerat de illustrerade utgåvorna av Harry Potter, så det är ju inte illa. Det jag gillar med illustrationerna är att de verkligen är mörka och skrämmande. Det passar ihop med hur Conor upplever det hela.

När det kommer till historien är det hjärtskärrande. Conors mamma har cancer och man får se Conors syn på den hela. Det är en väldigt bra bok att läsa för alla som har någon närstående som har eller har fått cancer. Boken är fruktansvärt sorglig men trots det fällde jag inte en enda tår under hela läsningen. 
 
Dessutom har ju boken gjorts till film nu, eller så ska den komma ut snart. Vilket som helst kommer jag definitvt att se den, tror filmen kommer vara riktigt bra!

Jag rekommenderar verkligen den här boken, den är väldigt fin men sorglig. Illustrationerna ger historien ett djup eftersom det blir mer tydligt att det är ett barns PoV. Jag har första boken i kaos-trilogin hemma som jag hoppas få läsa snart, jag är verkligen intresserad av att läsa mycket mer av Ness. Har ni ännu inte plockat upp den här så gör det direkt!
 
Betyg: 4/5
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: