Bokparadiset

Ten thousand skies above you

Kategori: Fantasy

Detta är andra boken i en serie så det kan förekomma spoilers om du inte läst första boken än.
 
 
Titel: Ten Thousand Skies Above You
Författare: Claudia Gray
Serie: #2 Firebird
Förlag: Harperteen
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 426
 
Handling: Marguerite Caine has done the impossible, traveling to alternate dimensions with the Firebird—the brilliant invention of her parents, her boyfriend, Paul, and their friend Theo. But she has also caught the attention of enemies willing to kidnap, blackmail, and even kill to use the Firebird for themselves. 

When Paul’s soul is splintered into four pieces—pieces that are trapped within Pauls in other dimensions—Marguerite will do anything, and travel anywhere, to save him. But the price of his safe return is steep. If she doesn’t sabotage her parents in multiple universes, Paul will be lost forever.

Their mission takes them to the most dangerous universes yet: a war-torn San Francisco, the criminal underworld of New York City, and a glittering Paris where another Marguerite hides a shocking secret. Each leap brings Marguerite closer to saving Paul—but her journey reveals dark truths that lead her to doubt the one constant she’s found between worlds: their love for each other.
Gillar att hon har skrivit början på ett så sätt så det blir en reminder även om det inte var längesen jag läste boken uppskattar jag alltid när de gör så eftersom man kan ha glömt något. Gillar dessutom när det är invävt på ett naturligt sätt.
 
Jag älskade verkligen första boken och hade höga förväntningar på den här, till en början kändes det inte som om jag skulle gilla denna boken lika mycket som första men det beror nog mest på att jag inte hade energi till att läsa, utan det blev ett kapitel innan jag skulle sova. Det var första när jag faktiskt kunde sätta mig ner och läsa en hel timme i sträck som jag verkligen kom in i boken. Mot slutet på blev det ritkigt spännande, boken tar riktningar som jag aldrig hade kunnat lista ut. Sen slutar det med en riktigt cliffhanger vilket inte är så förvånande med tanke på att många kapitel slutar med det. 
 
Jag älskar sättet Gray skriver på, det är väldigt inbjudande och lätt att följa med i. Sen tycker jag hon är riktigt bra på att skriva en handling som är så komplex, allt hänger ihop väldigt bra och trots att det är en komplicerad handling så hänger jag med hela tiden, det är aldrig några frågetecken om vad som händer. 
 
Sen måste vi bara prata om karaktärerna lite, Maggie gillar jag mycket just för att hon är himla smart och ytterst duktig på att göra rätt i situationer. Sen kommer vi till Paul och Theo, Paul är en väldigt stor del i både bok ett och två men det är väldigt lite som utspelar sig när han är med och ändå så känner man honom, ett till tecken på att Gray är en bra författare. Men jag gillade honom när det var den ryskasoldaten Paul ifrån första boken man läste om men annars tycker jag faktiskt mer om Theo. Det är inte ofta jag håller på "den andra" i kärlekstrianglar (dock skulle jag inte säga att den här boken har en kärlekstriangel, men ändå.) men här gör jag det. 
 
Det går dessutom inte att undgå att prata om det fina omslaget, det är så fantastiskt och jag är så glad att de inte bytt omslaget. Bara nu genom att skriva ner mina tankar så känner jag hur mycket jag faktiskt uppskattat den här boken. Serien är fantastisk och sista boken kommer bli så spännande! 
 
Betyg: 5/5

Kommentarer


Kommentera inlägget här: