Bokparadiset

Farväl Eritrea

Kategori: Biografer&Memoarer

 
Titel: Farväl Eritrea
Författare: Samuel Brhane
Serie: -
Förlag: Utgiven med stöd av projektet Liv i språket - språk i livet
Utgivningsår: 2016
Sidantal: 78
 
Den här trillade ner i postfacket igår och jag började läsa den direkt. Detta är en verklig historia vilket för mig alltid är svårt att skriva om. Här är det inte en författare som har hittat på saker utan det är verkligt och upplevt. 
 
Detta är Samuels bok om hur han lämnar sitt hemland Eritrea och tar sig över medelhavet för att tillslut hamna i Sverige. 
 
Allt som Samuel går igenom på sin resa är fruktansvärt hemskt. Att man ska behöva vara med om något sånt här önskar jag ingen människa och det gör ont i mig att någon ska behöva det. Tittar vi till boken så lämnar den endel frågor. Jag hade så gärna velat ha mer utav boken, hade den varit 300 sidor så tror jag att den här berättelsen hade fått det utrymmet den behöver (vet dock inte om det hade varit möjligt). Till exempel hade jag velat läsa mer om hur livet i Eritrea är, mer om hur Samuel tänkte när han lämnade sin familj. Framför allt hade jag velat läsa mer om hur själva resan till Sverige var, mer detaljer och gärna mer om hans tankar om allt. Nu är det väldigt kortfattat och det är svårt att sätta sig in i hur avskyvärt det faktiskt är. Blev så förvånad över slutet och det krossade verkligen mitt hjärta.. 
 
Det är verkligen fruktansvärt vad Samuel har gått igenom och det är svårt för en själv som aldrig varit med om liknande att verkligen förstå hur det var. Men jag tror absolut att det är viktigt att läsa den här typen av böcker för att förstå vad människor genomgår och försöka få sig en uppfattning. 
 
Tack till Joakim Andersson som skickade boken till mig!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: