Bokparadiset

Den femte vågen

Kategori: Övernaturligt

 
Titel: Den femte vågen & Det oändliga havet
Författare: Rick Yancey
Serie: #1&2 Den femte vågen
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2013 & 2014
Sidantal: 487 & 328
 
Den här boken hade nog inte blivit upplockad om det inte vore för Rybsat6 faktiskt. Men den var överförväntan faktiskt. Jag har inte läst så många Alien böcker och det är nog utanför min Comfortzon lite trots det så tycker jag boken var väldigt spännande och det hände mycket hela tiden. Dock kan jag säga att jag gillade den mer precis när jag läst ut den, nu några månader senare så har den bleknat en hel del. Faktiskt så mycket att jag sänkte betyget på Goodreads till 3 stjärnor, hade jag inte haft andra boken hemma redan så kanske jag faktiskt inte hade fortsatt med serien. 

Boken har ju dessutom kommit som film nu och det tror jag den kommer passa perfekt som, just för att det är mycket action i boken. Dessutom gillar jag valet av skådis, i alla fall till huvudpersonen.

Jag har bok två väntandes i hyllan och precis som jag sagt många gånger har jag blivit lite avskräckt för att den har fått mycket mer negativ kritik men det är väldigt många som har sagt till mig att de faktiskt tycke den var helt okej. Jag hoppas på att sista boken (som snart kommer ut på engelska) får lysande recensioner så det väger upp serien lite.
 
Betyg: 3/5

Det dröjde mer än ett år innan jag plockade upp bok nummer två. Nu när jag har läst den tycker jag inte den förtjänar all negativ kritik som den har fått. Jag tyckte nog den var nästan lika bra som första boken. 
 
Men jag hade väldigt svårt att komma in i boken, jag kom inte ihåg vilka alla karaktärer var. Boken börjar med att vi får läsa ur Ringers perspektiv, en tjej som först dök upp mot slutet av första boken, och jag kom inte alls ihåg vem hon var. Dessutom är boken skriven så att den fortsätter direkt efter första boken, vilket inte är konstigt eftersom serien inte utspelar sig under jättelång tid. Men det var jobbigt för mig som läsare när det var så länge sen jag läste första boken. Fler böcker borde ha med någon form av summering i början av sina böcker, hade underlättat så mycket. 
 
Men tillslut kom jag inte i boken, efter att jag läste en summering på första boken. Boken är okej, snäppet under första boken. Jag har ännu inte sett filmen, men något säger mig att jag kommer tycka om filmen mer än böckerna faktiskt. Ni som sett den vet ni ifall de kommer göra film på hela serien? 

Betyg: 3/5

Kommentarer

  • Lena säger:

    Jag tyckte som du att även andra boken i den här serien är ganska hyfsad. Inte alls så dålig som många säger.

    Svar: Nej, jag förstår inte varför den har fått så mycket kritik tycker heller inte den är så dålig som alla säger..
    BokParadiset

    2017-04-20 | 11:23:10
    Bloggadress: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Sara säger:

    Jag tyckte att hela trilogin var ok. Läste sista boken på engelska. Håller med om att det skulle vara smart med summeringar "detta har hänt" i början av böcker som ingår i serier. Enkelt att hoppa över om man precis läst tidigare bok men om det var ett tag sen så skulle det verkligen underlätta läsningen. Vet inte om alla delar ska filmas eftersom det väl inte blev någon biosuccé.

    Svar: Ja eller hur, alla författare borde införa en sån liten del, hade underlättat när man ska läsa fortsättningen.
    Jag hade ingen aning om att den blivit en sån flopp, då blir det nog inte fler filmer kanske..
    BokParadiset

    2017-04-20 | 20:37:04
    Bloggadress: http://sarasbokblog.wordpress.com
  • Monika säger:

    Jag har läst de två första böckerna och ska naturligtvis ge mig på den tredje också, så småningom. Håller med om att det var svårt att komma ihåg allt som hänt och alla personer mellan böckerna, det är rent hopplöst när man läser dem med långt mellanrum.

    Jag har sett filmen också och är tveksam till om de filmatiserar uppföljarna. Den blev långtifrån en succé och jag tror knappt den har spelat in vad den kostade. Den var inte speciellt bra, även om jag inte tycker den var så usel som många andra :)

    Svar: Ja jag förstår inte varför jag dessutom låter böcker ligga så länge innan jag läser dem, när jag vet att jag glömmer bort allt som händer.
    Då kanske jag inte behöver prioritera att se filmen. Men då lär det kanske inte bli fler filmer..
    BokParadiset

    2017-04-21 | 13:18:16
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: