Bokparadiset

Read-a-long; To kill a mockingbird

Kategori: Read-a-long

 
Nellons bokblogg håller i en read-a-long om boken To kill a Mockingbird. Här kommer del ett som handlar om kapitel 1-9. 
 
Jag hade ingen aning om vad den här boken handlade om utan såg bara att Nellons bokblogg skulle ha en read-a-long, eftersom jag misstänkte att boken inte skulle bli läst inom en snar framtid hängde jag på. Någon gång runt kapitel 6 eller 7 funderade jag fortfarande vad boken skulle handla om. Jag började ändå ana att det skulle vara mysteriet med Boo. Men sen kom jag till kapitel nio och då ändrades min uppfattning. Jag tror boken kommer handla om något som har med Atticus fall att göra. Vill ni veta vad handlingen ska vara så föreslår jag att ni googlar, haha! 
 
Jag läser boken på engelska och det är ett gammal språk, med slang vilket inte gör boken direkt lättläst. Jag hade tanken att jag läser lite och fastnar jag inte så ger jag upp. Men så fort jag läst ett par sidor och hörde Southern-accenten i mitt huvud gick det mycket bättre. 
 
Det var först i kapitel nio som handlingen började komma fram, tror jag, det innan känns som en startsträcka faktiskt. Men ändå bra, man får ett hum om karaktärerna och själva tiden då boken utspelar sig. Men det tog något kapitel innan jag fattade att huvudkaraktären var en tjej! 

Kommentarer

  • liza - iregnet säger:

    Åh vad skönt att höra dina tankar för vi har verkligen haft samma upplevelser! Jag visste inte heller något om handlingen och trodde att Boo Radley skulle vara i centrum av berättelsen efter att ha läst några kapitel. Tycker också att språket är lite svårt på sina ställen, vi läser nämligen också exakt samma utgåva :)

    Svar: Jag såg det när jag läste ditt inlägg efter jag skrivit mitt. Skönt att det inte bara är jag som tycker språket är lite jobbigt ibland! Ja alltså jag blev så förvånad, att det inte alls är Boo som är handlingen!
    BokParadiset

    2018-01-14 | 02:01:15
    Bloggadress: http://iregnet.blogspot.fi

Kommentera inlägget här: