Alltså Jeff är hur elak som helst. Han har en kompis och mot honom är han väldigt elak. Han säger elaka saker, tvingar honom att göra saker, knuffar honom, med andra ord vill han inte vara vän med han så fattar inte varför han är det. Visst han har problem hemma vilket troligtvis är anledningen till att han beter sig som han gör, men ändå.
Hans mamma förstår jag mig inte på heller. På ett ställe säger hon i boken önskar hon att Iene inte fanns, och visst det är nog väldigt krävande att ha ett funktionshindrat barn men att skriva något sånt i en bok för barn?! Det är mycket våld och svordomar i boken vilket jag inte heller tycker är speciellt bra när det är en bok som riktar sig till barn. Med andra ord är inte detta en bok jag skulle rekomendera.
Titel: Lögnen på femte våningen Författare: Do Van Ranst Utgivningsår: 2013 Förlag: TurbineAntal sidor: 174 Betyg: Gillar inte.
Det här däremot är en fantastisk bok. Även om det är för yngre så tycker jag inte det ska avskräcka er, det är en så fin historia. Bart har det väldigt svårt hemma, men ändå så gör han så gott det går. Han är en så himla snäll kille. Även fast boken är för en yngre målgrupp så är det en stark, sorlig men samtidigt en väldigt fin historia. Den handlar om så mycket hemskt och elände men är skriven så man inte blir riktigt lika ledsen som man egentligen blir om man tänker efter vad den handlar om. Tycker absolut det är värt att läsa denna boken!
Titel: Balladen om en bruten näsa Författare: Arne Svingen Utgivningsår: 2013 Förlag: Bonnier Carlsen Antal sidor: 253 Betyg: Gillar.
Adlibris: Gränserna mellan rätt och fel blir alltmer otydliga. FBI har fått Cassel att spionera på sin egen bror, nu vill de att han oskadliggör en annan man. Om han vållar skada med sin berörarförmåga i statens tjänst, vilken är då skillnaden mellan goda människor och onda? Är alla ute efter att utnyttja honom? Tiden rinner ut, i takt med Cassels egen magi, list och tålamod. Det finns varken enkla svar eller någon han kan lita på. Alltså jag kom i princip inte ihåg något som hände i förra boken. Men läst lite sammanfattningar på handlingen och då kom lite tillbaka. Dessutom kommer det lite förklaringar i boken vilket jag tycker är riktigt bra när författare lyckas väva in det i historien. Största nacckdelen med boken är att de har bytt omslags design och det är en kartonage istället för inbundet som de andra. Men det är nog bara sådana nördar som jag som bryr mig.
Om vi istället fokuserar på innehållet som faktiskt är det som räknas egentligen så älskar jag det. Tycker Black har byggt om världen så himla bra med magin. Alla har handskar så man inte vet vem som egentligen är berörare. Dessutom får magin konsekvenser vilket är väldigt viktigt tycker jag. Jag stäckläste hela boken och det gick inte att sluta, bara det betyder väl att det är fullpott? Det är alltid så spännande att jag vill veta vad som händer, så har de varit i de tidigare böckerna också tycker jag. Det är alltid något på gång och mycket action!
Jag hörde rykten om att det skulle bli en fjärde bok? Men inte sett något på goodreads och hittar ingen fakta på det, någon som vet?
Tusen tack B.Wahlström för rec.exet!
Antal sidor: 300 Första meningen: Min Bror Barron sitter brevid mig och sörplar i sig det sista av sitt mjölkiga te genom ett stort, gult, sugrör. Betyg:
To-read listan är lång denna veckan! Kan säga att om alla böcker har jag sett väldigt bra recensioner på förutom The rosie project som Miriam recomenderade till mig och Uninvited och Bird som jag såg på Annas nya boksläpp.
Här har jag plockat ut några av mina favorit första meningar ifrån böckerna jag läste 2013.
Jag har blivit skjuten. Jag är Josephine Darly, och jag tänker leva för evigt. I was twelve years of age when when I chopped off my hair, dressed as a boy, and set off to save my family from inpending ruin. Det fanns bara två sortes människor i vår stad. Blue Sargent had forgotten how many times she'd been told that se would kill her true love. Jag hade tvingats dit. Saker och ting dör. Det här är berättelsen om Barnaby Brocket, och för att förstå dig på Barnaby måste du först förstå dig på hans föräldrar - två människor som var så rädda för alla som var annorlunda att de gjorde en fruktansvärd sak som skulle få de mest förfärliga följderna för alla de älskade. För tio år sedan, på min sjätte födelsedag, försvann min pappa. Det satt 117 psykoanalytiker på Pan American-planet till Wien. I wait. When I wake up, the other side of the bed is cold. Vår mor var också häxa, men hon dolde det bättre. Solen kanske skiner idag.Ove är 59 år gammal. Jag vet att jag inte är någon vanlig tioårig unge. Femtonde februari är ett mycket speciellt datum för mig. Födelsedagar bruka inte skilja sig nämnvärt från andra dagar i gruvdisstriktet. Why couldn't I have just made it home without seeing them? Jag vaknar med hans namn i min mun. Ibland verkar det som om jag bara ljuger hela tiden. Jag föddes med vatten i hjärnan. Addison Page had the world at her feet. Okej. Jag gick inte på Alice begravning. One year ago today I lost my boyfriend Lucca. One minute the teatcher was talking absout the civil war. Nu ska jag berätta om min bror. Imagine this: You're in your favorite bookstore, scanning the shelves.Jag delar in mitt liv i två delar.
Titel: The Raven boys Författare: Maggie Stiefvater Serie: #2 Raven cycle Förlag: Scholastic Utgivningsår: 2013 Tidigare böcker: The raven boys
Adlibris: Now that the ley lines around Cabeswater have been woken, nothing will be the same. Ronan is falling more and more deeply into his dreams. Gansey is needed at home, and is struggling to stay in Aglionby. And Adam? He's made some new friends. Friends that are looking for some of the same pieces of the puzzle that Gansey, Blue, and Ronan are after.Som jag har längtat efter denna boken och det visade sig att det inte var i onödan för den är precis lika bra som första boken!
Gansey blev en av mina absoluta favorit karaktärer i den förra boken. Tyvärr så får man inte läsa så mycket ur hans PoV vilken jag tycker är tråkigt. Men jag antar att denna boken är lite mer Ronans bok. Kan tänka mig att nästa bok kommer fokusera mycket på Adam och sista på blue, om jag får göra en vild gissning!
Språket är precis lika vackert som i den första därför är jag himla glad att jag läser den på engelska. Hanslingsmässigt är det också som den första boken, egentligen händer det inte så mycket som för historien framåt utan allt går i ett långsamt tempo och istället får man njuta av karaktärerna och språket.
Har ni inte påbörjat denna serien så tycker jag att det är högtid. Andra boken kommer snart ut på svenska. Men som sagt gillar du mycket action och fartfyllda böcker är nog inte detta en serie för dig.
Antal sidor: 450 Första meningen: A Secret is a strange thing.
Okej jag har varit världens dåligaste bokvän. Mina två senaste har jag inte visat upp. Förlåt Malin! Jag lovar att bättra mig tills nästa paket. Då kommer en video!
The knife of never letting go fick jag när vi hade höst färger som tema. Jag har velat läsa boken i en mindre evighet. Någon gång strax efter jag började bokblogga. Winter wonderland var såklart ifrån decembers jultema. Dock får nog denna vänta tills nästa jul!
Författare: Tessa Gratton Serie: #2 The blood journal Förlag: B.Wahlström Utgivningsår: 2014 Tidigare böcker:Blodsmagi
Adlibris:För Mab Prowd har magi alltid känts lika naturligt som att andas. Hon har vuxit upp med den, på en ensligt belägen gård tillsammans med andra utövare. Kanske är det skälet till att hon har få vänner i sin egen ålder, men det har också gett henne en obestridlig känsla av att vara betydelsefull. Hon ser det som sin skyldighet att utöva och skydda ma¬gin, såsom Blodsväktarna har gjort i århundraden. Ute i naturen, långt från alla vittnen, kan hon utöva den med stolthet och glädje, men hon vet också att om blodsmagin inte utförs på rätt sätt kan dess kraft bli oöverskådlig och fruktansvärd. En morgon, när Mab försöker sig på en både farlig och svår formel, så händer något. Hon väcker något till liv, större och mäktigare än hon kunnat ana.Alltså det helt klart bästa med denna serien är ju sametryggarna, så sjukt läckert. Jag helt klart älskar det. Egentligen hade jag inga planer på att läsa denna så jag inte tyckte den första var så bra. Men sen tänkte jag att jag ger Gratton en sista chans, om jag är glad att jag gjorde det.
Boken följer samma upplägg som blodsmagi. Man får följa en kille och en tjej och det är en sidohistoria i dåtid som sedan kopplas ihop med huvudhistorien. Först tyckte jag det var lite tråkigt men eftersom det trots allt är en serie så kan jag köpa det. Blodsväktaren är lika blodig och grotesk som första boken så rekommenderas inte för känsliga läsare.
Jag gillar Mab och Will som karaktärer. Will är förnuftigt och väldigt snäll. Dock kan jag ibland märka av att det är en kvinna som skrivit, Mab och Wills röster kan ibland vara lite väl lika. Sedan gillar jag inte instakärleken. De träffas en gång och de kan typ inte sluta tänka på varandra och sedan blir dom tillsammans men så vågar de ändå inte ringa varandra. Som tur är så är kärleken verkligen inte i fokus så det gör inget.
Kort sagt gillade jag denna mycket mer än blodsmagi. Kommer det en tredje bok tänker jag absolut läsa den.
Tack så mycket B.Wahlström för rex-exet.
Antal sidor: 398 Första meningen: Det här är ett kärleksbrev. Betyg:
Adlibris: En förbannelse, ett val, två öden? Sedan Ethan mötte den mystiska tjejen Lena med det mörka håret och de gröna ögonen, har ingenting varit sig likt. Mellan Ethan och Lena slår det gnistor. Men Lena hör till en hemlig och mörk värld av magi.
Ethans och Lenas kärlek är starkare än deras omgivning förstår. Men efter en svår förlust drar sig Lena undan. Kan de klara av alla motgångar? Deras kärlek har ett pris?
Jag hade hört väldigt mycket dåligt om denna boken. Att det var en sådan besvikelse efter första. Att Lena skulle bete sig så himla dumt så jag var lite orolig för att läsa denna. Som tur var höll jag inte alls med. Tycker det är förstårligt hur Lena beter sig, men visst boken är lite deppig ibland kanske, men det behöver ju inte vara negativt.
Något som jag fick många kopplingar med var twilight den andra boken. Eller kanske inte handlingen men Ethan och Lena beter sig mycket som Bella och Edward, det tog väldigt lång tid innan jag kunde koppla bort det men det gick tillslut. Något som jag blev superglad över var att Link var med så mycket i handlingen. Gillar att Ethan inte undanhåller en massa grejer utan delar med sig av allt till honom. Annars tycker jag att huvudpersonerna alltid skaa dölja vad som händer för sina nära och kära. Gillar även Liv, den nya karaktärern, som kommer in hon är en frisk fläkt. Även Lucille katten som är en rolig detalj, att hon är med i hela boken.
Fast det är en väldigt tjockbok som dessutom är stor så blir ännu mera sidor så går det väldigt fort att läsa. Man blir så insugen i handlingen så man vill liksom inte sluta. Även om farten inte är så snabb alltid så älskar jag att läsa om Ethan och Lena, hur det är i staden och allt som händer.
Sammanfattningsvis kan man säga att jag gillade boken väldigt mycket och vill hemskt gärna läsa den tredje boken väldigt snart.
Antal sidor: 508 Första meningen: Jag brukade tycka vår stad, begravd i en avkrok av South Carolina och fast klibbad i Santee River-dalens lerjord, låg mitt ute i ingenstans. Betyg:
Carolina på romeoandjuliet brukar ha inlägg där hon visar vad som hamnat i läskön i veckan som gått. Jag tycker det alltid är riktigt roligt att läsa dem så jag tänkte att jag också skulle börja med det!
Hollow city är uppföljaren till Miss Peregrines hem för besynerliga barn, eftersom jag gillade den vill jag självklart läsa tvåan. Dock hoppas jag den kommer ut på svenska. Efter ha läst Beates fina recension på grave mercy var jag tvungen att lägga till den. Avslutade precis den andra beautiful creatures boken så passar att den tredje kom ut nu, dock blir den nog inte läst på ett tag. Pushing the limits har jag hört så mycket bra om. Blodsväktaren är "uppföljaren" till blodsmagi, även boken jag läser just nu.
Bra igenkäningsfaktor. Var ungefär likadant för mig första gången jag sov borta. Det är lagom mycket text och stora bilder. Vi läste denna i skolan och jag har inte insett hur svårt det är att läsa barn- och bilderböcker, att man ska se det dolda budskapet liksom, t.ex. denna handlar inte bara om hur Siv ska sova borta utan även om klasskillnader.
Titel: Siv sover vilse Författare: Pija Lindenbaum Utgivningsår: 2009 Förlag: Rabén&Sjögren Antal sidor: 31 Betyg: Helt okej.
Tror att barn skulle tycka denna var jätteroligt medan jag kan inte tycker det. Utan för mig blir det bara skumt att kakan börjar prata. Likadant hur kan hans föräldrar lämna honom själv utan en barnvakt? Som vuxen tänker man ju på andra saker än vad barn gör. Men som sagt tror jag att ett barn skulle uppskatta boken.
Titel: Samtal med en chokladkaka Författare: Martin Page Utgivningsår: 2013 Förlag: Atrium Antal sidor: 32 Betyg: Inte min smak.
Jag gillade LasseMaja när det var julkalendern så det var nästan lite nostalgiskt att läsa denna. Tror barn verkligen gillar och uppskattar boken medan för mig är det en kul barnbok som tar slut på en kvart. Roligt var dock att jag och mina klasskompisar gjorde en filmatisering på denna.
Titel: Författare: Martin Widmark Serie: LasseMajas detektivbyrå Utgivningsår:Förlag: Bonnier Carlsen Antal sidor: 93 Betyg: Helt okej.
Titel: Gone Författare: Michael Grant Serie: #1 Gone Förlag: Egmont Utgivningsår: 2012
Suddenly there are no adults, no answers. What would you do? In the blink of an eye, the world changes. The adults vanish without a trace, and those left must do all they can to survive. But everyone's idea of survival is different. Some look after themselves, some look after others, and some will do anything for power...Even kill. For Sam and Astrid, it is a race against time as they try to solve the questions that now dominate their lives...What is the mysterious wall that has encircled the town of Perdido Beach and trapped everyone within? Why have some kids developed strange powers? And can they defeat Caine and his gang of bullies before they turn fifteen and disappear too? It isn't until the world collapses around you that you find out what kind of person you really are.Även om boken är på nästan 600 sidor så flyger de förbi. Det händer något spännande på varje sida och det går liksom inte sluta läsa. Det är verkligen action från första sidan.
Man får se ur en massa olika synvinklar. Ibland kan det vara förvirrande men här tycker jag att det bara tillför en massa till historien. Det blir liksom ett annat djup i den. Mina favorit karaktärer är Sam, Astrid, Diana och Eldiado gillar alla dem jättemycket. Drake är bara så fruktansvärt vidrig, finns inte ens ord för det.
Det jag kan tycka var lite negativt var hur snabbt alla accepterade FAYZ, och att ibland beter de sig som äldre än 14, eller de verkar ofta vara äldre än så. Sen allt det med hyenorna tyckte jag var ett onödigt sidospår, dock gillar jag att alla djuren muteras också.
Jag hade inga planer på att ens börja läsa denna serien, men tack vare de färgglada kanterna kunde jag inte motstå och se visar det sig att boken är så sjukt bra. Andra boken är på väg hem till mig och jag kan inte fatta att det tagit så lång tid innan jag köpte den. Hoppas verkligen att den är lika bra som Gone var.
Antal sidor: 560 Första meningen: One minute the teacher was talking about the civil war. Betyg:
Titel: Lolita Författare: Vladimir Nabokov Förlag: Albertbonnier förlag Utgivningsår: 2007
Alltså handlingen är ju så sjuk så att det egentligen inte finns. Men eftersom man läser ur hans synvinkel så blir man ju rubbad och tänker att det är okej. Men sen finns det tillfällen man kommer på hur sjukt det egentligen är. Men det är väl därför denna har blivit en klassiker. För att Nabokov skriver så man glömmer bort vad som egentligen händer.
När man läser en klassiker så måste man läsa väldigt sakta och ta in varje ord eftersom ofta är det skrivit på ett lite mer krävande sätt. Det betyder inte att språket är svårt eller att boken är tråkig, bara att det tar lite tid, därför kan det vara bra att varva med någon mer bok. Tycker jag alltså.
De 120 första sidorna bara flög iväg, det var så spännande och så sjukt så man ville bara fortsätta läsa. Men sen blev det så sjukt segt. I ungefär 200 sidor handlade det bara om samma sak. Jag tror att boken hande vunnit på om den var lite kortare så man hade sluppit alla upprepningar.
Det är endel franska fraser med i boken som aldrig översätts då känns det som om man missar lite vad som egentligen händer.
Kort sagt, hade boken fortsatt som i början så hade jag gillat den mer än vad jag gjorde nu.
Antal sidor: 418 Första meningen: Lolita, ljuset i mitt liv, elden i mina länder. Betyg:
Titel: Paper towns Författare: John Green Förlag: Speak Utgivningsår: 2009
Handling: Who is the real Margo? Quentin Jacobsen has spent a lifetime loving the magnificently adventurous Margo Roth Spiegelman from afar. So when she cracks open a window and climbs into his life - dressed like a ninja and summoning him for an ingenious campaign of revenge - he follows. After their all-nighter ends and a new day breaks, Q arrives at school to discover that Margo, always an enigma, has now become a mystery. She has disappeared.
Årets första utlästa bok. Känns bra att inleda med en så bra bok. Dessutom är detta omslaget så grymt snyggt!
Om vi börjar med karaktärerna så tycker jag att Margo ibland påminn om Alaska. Båda är lite så att de ska ha uppmärksamhet och är ganska drastiska när de gör det. Q eller Quentin som han heter, gillar det namnet för övrigt., blir jag lite irriterad på just när det gäller att han bli irriterad på sina kompisar, för Q bli irriterad på Ben och Radar för att de inte hela tiden vill diskutera Margo men det är ju inte så konstigt? Han frågar aldrig dem något. Jag hade inte heller velat lyssna på det hela tiden.
Green har ett så fint språk och jag gillar verkligen boken. Det är spännande och jag är lika nervös som Q över vad som har hänt Margo. Det är en så bra bok och har ni inte läst den än så tycker jag verkligen att ni ska göra det. Dessutom kommer den ut på svenska den 15 januari.
Antal sidor: 305 Första meningen: The way I figure it, everyone gets a miracle. Betyg:
Detta var de sju förlagen som jag läste flest böcker ifrån. Tycker det är kul att två amerikanska förlag har kommit med på den listan. Sammanlagt läste jag böcker ifrån 56 olika förlag.
Såhär var betygen fördelade. Endast 9 böcker som fick under betyget helt okej. Dock är det inte så konstigt, jag läser jag endast böcker som jag tror att jag kommer tycka om.
Titel: Var är Alaska? Författare: John Green Förlag: Berghs Utgivningsår: 2007
På något vänster hade jag fått för mig att detta skulle vara en roadtrip bok, men det är det ju absolut inte. Men det är en bra historia. Det är korta kapitel vilket alltid är ett plus för mig. Man kan avsluta läsningen ganska snabbt men det gör alltid så att man vill fortsätta läsa istället. Tycker det är en himla bra bok dock sorglig. Mitt hjärta krossas lite av det som händer men samtidigt är det en sån fin bok. Blir riktigt sugen på att läsa "The fault in our stars" (Ja, jag har inte läst den.) Green har ett väldigt fint språk och gillar att han bara skriver stand alone böcker!
Alltså Bullen är ju bara en så mysig karaktär. Blir lite trött på Alaska ibland men ändå så gillar man henne. Det går ju inte låt bli. Gillar faktiskt alla karaktärerna. Även handlingen. Det är en himla bra debutbok och jag har faktiskt inget dåligt att säga om den.
Antal sidor: 221 Första meningen: Veckan innan jag lämnade mina föräldrar och Florida och resten av mitt småttiga liv för att plugga på ett internat i Alabama, ville mamma promt ställa till med en avskedsfest för mig. Betyg:
Jag har tänkt att vara med i Anna på boktyckes läsutmaning. För att läsa reglerna gå hit. Jag kommer att skapa en flik för utmaningar/mål för att lättare hitta!
Till en stor del var det böcker som var delar ur serier jag läste. OBS! Har kan man läsa böckerna var för sig, har jag räknat det som fristående, t.ex. deckare.
Dessa var serierna jag avslutade 2013:
Sammanlagt tio st. Vi ska inte prata om hur många jag har börjat och hur många jag inte har avslutat.
Författarnas hemland av alla böcker jag läste. OBS! Har jag läst flera böcker av samma författare är de medräknade flera gånger, så stämmer inte 100%
Då var det dags att börja sammanfattna 2013 i siffror, eftersom jag gillar siffror och diagram.
Hur många böcker i månaden jag läste:
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag läste för många svenska böcker, alldeles för lite manliga författare och att september var ett riktigt bottennapp!
Titel: Demonglass Författare: Rachel Hawkins Serie: #2Hexhall Förlag: Hyperion Utgivningsår: 2012 Andra böcker i serien: Hexhall
Handling: Sophie Mercer thought she was a witch, which was why she was sent to Hex Hall, a reform school for delinquent Prodigium (aka witches, shapeshifters, and fairies). But that was before she discovered she's a "demon," and her hot crush, Archer Cross, is an agent for The Eye, a group bent on wiping her kind off the face of the earth. What's worse, Sophie has powers that threaten the lives of everyone she loves. Which is why she decides to go to London for the Removal, a risky procedure that will either destroy her powers forever-or kill her.
Älskar verkligen Sophie, hon är en så rolig och härlig karaktär att följa. Något jag verkligen uppskattar i denna boken är att hennes pappa är med väldigt mycket. I Första boken trodde jag aldrig att man skulle få träffa honom men sen visar det sig att han är med hur mycket som helst i denna. Det gillar jag för jag gillar han. Gillar även Cal väldigt mycket, han är liksom lite sådär mystisk.
Handlingen är spännande rakt igenom hela boken och det är svårt att lägga ner den. Även fast jag älskade tvåan och slutet så har jag fortfarande inte läst trean. Borde bli bättre på att läsa fortsättningar i böcker snabbare... Speciellt när man räknar det som en av sina favorit serier!
Antal sidor: 359 Första meningen: At a normal high School, having class outside on a gorgeous May day is usually pretty awesome.
Att läsa 100 böcker, varav 35 ska vara på engelska. Egentligen tänkte jag inte ha så högt mål då jag inte hinner läsa lika mycket när jag pluggar som innan. Men sen tänkte jag att det är kul att utmana och har jag lyckats de två senaste åren borde jag lyckas.
Avsluta tio serier. Är inte heller något svårt mål. De flesta serier jag läser är triologier och för att då ha läst ut en serie måste jag bara läsa en eller två böcker.
Jag ska bli snabbare på att skriva recensioner. Just nu har jag 31 recensioner kvar att skriva från 2013. Och då skrev jag ändå många recensioner nu de två sista veckorna. Så borde det inte vara och jag ska försöka skriva ganska så snart efter att jag läst ut böckerna.
I slutet av 2014 ska jag ha minskat mina olästa böcker med 50 st. Detta borde i princip vara det lättaste målet. Jag ska läsa 100 böcker och hälften av dom ska vara böcker jag har nu som är olästa. Alltså får jag läsa 50 helt nya böcker. Dock kanske jag inte har en så bra start då tre nya böcker är på väg.
Det största målet var att läsa 100 böcker och av dessa skulle 20 vara på engelska. Jag läste 43 böcker på engelska så jag det klarade jag med.
Jag var även med i chaos challenge där jag (enligt mig) klarade alla punker.
Jag deltog även i tre på tre där jag klarade att läsa alla tre tegelstenar.
Författarfeman tyckte jag lät som en bra idé i början av året. Man skulle läsa 5 nya författare. De fetmakerade är de jag läste något utav.
Författarna jag valde var;
- Nicholas Sparks - Sarah Dessen - Suzanne Collins - John Green - Rick Riordan - Cassandra clare - Meelina Marchetta - Meg Cabot - Maggie Stiefvater - Agneta Sjödin
Så ja den klarade jag. Dock är jag besviken hade velat läsa något av alla. Okej jag hade överlevt om jag inte hade läst något utav Agneta Sjödin, men de andra hade jag verkligen tänkt att läsa och vill verkligen läsa. Har böcker hemma men ändå har jag inte läst dem. Så tråkigt!
Så ja för min del var 2013 väldigt bra. Men mål är bara en kul grej och uppnår man dom inte så är inte det hela världen. Läs det ni vill läsa och läs för att det är roligt! Imorgon kommer 2014s mål!
Alla fick inte högsta betyg men när jag tittar tillbaka och ser vilka böcker som jag kommer ihåg mest ifrån och som jag verkligen gillade så är de dessa som får bli de 20 titlarna som var bäst från 2013. Med andra ord kanske vissa skulle få högre betyg än vad de fick. De utan inbördes ordning.
111. Hundar, hus och hjärtats längtan - Lucy Dillon
112. Enders spel - Orson Scott Card
113. The mockingjay - Suzanne Collins 114. Dash & Lily's book of dares - David Levithan & Rachel Cohn 115. Gåvan - Cecilia Ahern 116. Berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv - Rachel Renée Russel 117. Pojken som sprang bort - John Boyne 118. Nattens begär - Sherrilyn Kenyon
Antal Böcker: 8st
Antal svenska/Engelska: 6/2
Antal sidor: 2566 sidor
Antal kortisar (under 200): 1 st
Antal tegelstenar (över 500): 0st Påbörjade böcker:
Författarnas nationaliteter: USA (6) Irland (2) Storbritannien (1)
Påbörjade serie: 3 Uppföljare i serie: 1 Avslutade serie: 1
Sammanfattning: Tack vare Läs-A-Loten så läste jag lite mer än vad jag annars tror jag hade gjort. Jag är helt nöjd med månaden då den inneburit, flytt, jul, skola, jobb. Snart kommer en massa statistik från 2013!
2013 var verkligen inte ett av mina bästa år om man tittar på det personliga. Min farfar dog i början av året och även en av våra katter dog. Detta var skitjobbigt tyvärr blev det inte bättre då jag och min dåvarande pojkvän gjorde slut. Dock den stöttningen jag fick från alla er var så fin, när jag läste era kommentarer började jag gråta! Så otroligt fina <3 Man får så mycket uppskattning och fina ord från alla er det är därför jag gärna delar med mig av mer personliga saker än bara om böcker.
Som tur är så blev det bättre till hösten. Jag flyttade till Göteborg där jag trivs så himla bra. Jag har träffat så många otroligt bra och fina människor som verkligen gör livet ljusare. Jag har även träffat en kille som jag tycker om väldigt mycket. Och vet ni? HAN GILLAR ATT LÄSA!
Tittar man på bokåret så blev det lite mindre läst men i och med att jag flyttat och jag har väldigt mycket för mig i Göteborg så har det blivit så. Men jag kom iallafall iväg på bokmässan vilket jag verkligen är glad för. Att äntligen få några av er!
Vill även tacka alla förlagen för alla fina recensionsexemplar. Det ger verkligen stor glädje att hitta paket i postlådan. Både de man frågat efter och de man bara får. Tusen tack!
Även tacka er som läser min blogg. Det är så roligt varje gång man får en kommentar och ni allihopa känns som mina bästa vänner!
Nu hoppas jag att vi alla får ett riktigt bra bokår och att vi slutar läsa bara för att prestera bra och alltid läsa för att det är kul. Gott nytt år på er!