Bokparadiset

Exit Kalahari - Jenny Söderqvist & Helene Åberg

Kategori: Biografer&Memoarer

Boken handlar om Jenny och Helene som ska åka ut i Kalahari, ett viltresarvat. De förbereder mycket innan de åker ut, ändå händer det ofattbara! Deras bil fattar eld, de slänger sig ut och det som blir kvar är en karta och en kamraväska. De börjar gå ut i öknen och ska gå mot en stad för att få hjälp och att larma om bilen som brinner så det inte blir en stor gräsbrand. Sökningsarbetet efter dem är stort, den Botswanas polismyndighet letar med full styrka. I denna biograf får man följa dem hur de överlever och vad som händer.

Biografer är verkligen inte mitt område kan jag säga, hade absolut inte läst denna bok om det inte vore för att jag blev så gott som tvingad. Dock var det inte alls så farligt som jag trodde.

Eftersom de är två personer som har varit med om samma sak och båda berättar ur deras synvinkel kan det bli lite tjatigt, eftersom de berättar samma saker. I nästan alla situationer tycker de lika så det är inte så mycket tjafs och delade åsikter vilken kan göra det lite trögt ibland. 

 
Sen kan jag känna att det blir lite utdraget, att boken är tjockare än vad den behöver vara, men det beror inte på boken i sig utan mer på genren biografer, då man ska skriva om hur det gick till. I en vanligt bok kan man dra ihop händelserna och se till att det händer mer, men i en biograf händer det som händer. 

 
Det är många fina beskrivningar i boken vilket jag gillar, de är inte långa så man hoppar inte över det, som man kanske annars gör. 

 
Första meningen:
Utgivningsår:
Antal sidor:
Betyg:
Första meningen: Nödproviant du vet, säger Helene leende och lägger ner en chokladbit med valnöt i kundvagnen.
Utgivningsår: 2007
Antal sidor: 293 (inbunden)
Betyg: -3