Bokparadiset

Hello Kitty måste dö!

Kategori: Humor

Titel: Hello Kitty måste dö
orginaltitel: Hello Kitty must die
Författare: Angela S. Choi
Utgivningsår: 2012
Förlag: Damm Förlag
Språk: Svenska

Från Adlibris: 28-åriga Fiona Yu verkar vara en vanlig Hello Kitty en välutbildad, väluppfostrad asiatisk-amerikansk kvinna men under ytan revolterar hon mot de traditionella kinesiska värderingarna.

För att slippa ansvara för familjens heder beslutar sig Fiona för att ta sin egen oskuld. Det leder till att hon återförenas med sin barndomsvän Sean Killroy, numera plastikkirurg med mödomshinnor som specialområde. Sean är snygg och rolig och utmanar hennes uppfattning om vad man kan och får göra. Men hans erbjudande att ta hand om de oönskade, lämpliga äktenskapskandidater hennes far kommer släpandes med resulterar i en rad konstiga "olyckor".

Hur långt är Fiona beredd att gå för att få sina tänder och klor och befria sig från Hello Kitty-stereotypen?


Alltså den är boken är verkligen unik. Humorn är så morbid genom hela boken. Fiona är alltid sarkastisk också och det gillar jag verkligen! Karaktärerna blir alltid roligare när de är sarkastiska. Fionas pappa är väldigt rolig också tycker jag,

Omslaget är så snyggt så det finns inte, tycker faktiskt detta är de finaste, av alla. Helt illrosa och så är sidorna utåt svarta om ni förstår, tycker det alltid är så fint när de lägger lite färg på sidorna också. 

Precis som många har sagt andra som har recenserat boken så tycker även jag att de blir lite orealistiskt med alla dödsfall och det blir liksom inga konsekvenser. I och för sig har de väldigt mycket tur så ett par stycken hade blivit mer trovärdigt. Fast jag störde mig inte så mycket på de eftersom hela boken är så snevriden. Väldigt rolig att läsa!

Men precis som Schitzo-Cookie skrev så undrar jag också om hon är så emot sin egentkultur eller om hon som sagt helt enkelt gillar att driva med fördomar. 

Tack så mycket Damm förlag för rec.exet! 

Författarens hemland: Kina
Antal sidor: 239 sid.
Första meningen: Alltihop började med att jag upptäckte att jag saknade mödomshinna.
Betyg:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: