Bokparadiset

Listan

Kategori: Ungdomsböcker

 Utläst i Oktober. 
Titel: Listan eg: the boyfriend list
Författre: E. Lockhart
Förlag: Rabén och Sjögren
Utgivningsår : 2009

Möt Ruby Oliver - en modern tonårig (anti)hjältinna med många trassliga relationer och problem som läsarna kan skratta åt, snyfta till, skämmas över och garanterat kommer att identifiera sig med. 

Ruby Olivers lista över pojkvänner - de jag ångrar, de som det kunde ha blivit nåt med och de som aldrig ens såg mig
1. Adam (men han räknas inte)
2. Finn (men det var bara vad folk trodde)
3. Hutch (men honom vill jag helst inte tänka på)
4. Gideon (men det var bara på avstånd)
5. Ben (men han visste inget)
6. Tommy (men det var omöjligt)
7. Chase (men det var bara han som inbillade sig)
8. Sky (men han var upptagen)
9. Michael (men gud vad jag inte ville det)
10. Angelo (men det var bara en date)
11. Shiv (men det var bara en kyss)
12. Billy (men han ringde aldrig)
13. Jackson (ja, okej, han var min pojkvän, fråga inte mer om det)
14. Noel (men det var ett stort misstag)
15. Cabbie (men jag har inte bestämt mig än)

Innan nån som läser det här tänker att jag är värsta slampan - eller inbillar sig att jag är fantastiskt populär - vill jag bara påpeka att listan innehåller absolut varenda kille som jag har haft minsta, pyttigaste antydan till nånting ihop med.


 

Det är meningen att Ruby ska skriva en lista på alla killar hon har haft något att göra med, flörtat med, varit kär i osv så egentligen är listan väldigt kort för hur många små förälskelser hade man inte när man va yngre? Dock är det ju förstårligt att boken inte kan ha med alla eftersom då hade den ju blivit hur lång som helst. 

Det här var en sån bok så läser man den vid rätt tillfälle gillar man den desto mera. Det gjorde jag och därför gillade jag den. Hade jag läst den vid ett annat tillfälle hade den nog bara varit helt okej. Så det var verkligen roligt. Dock nu i efterhand kan jag känna att den kanske inte har lämnat så stora avtryck. 

Rybys föräldrar är väldigt överbeskyddande. Är det minsta lilla tror dom att det är något jätteallvarligt så man stör sig faktiskt lite på dom. Kan vara så för att Ruby också gör det och man ser ju det ur henne PoV vilket gör ju att man tycker lite lika. Dock när hennes föräldrar ska gå på maskerad och hennes mamma bestämmder att hon och pappan ska klä ut sig till en taco ihop, då kan jag inte låta bli att älska henne! 

Författarens hemland: USA
Antal sidor; 234
Första meningen: Här är den.
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: