Bokparadiset

Brevvännen

Kategori: Ungdomsböcker

   Utläst i Juli.
Från Adlibris:

När 15-årige Chas hittar en websida som uppmanar folk att brevväxla med dödsdömda fångar, tror han att det kommer bli spännande att få brev från en mördare. I breven han skriver låtsas han vara sin egen mamma. Men svaren han får är både märkliga och skrämmande, och när hans nya brevvän oväntat friges, vänds Chas redan problematiska liv upp-och-ned, och han vävs in i en livsfarlig spiral av lögner och missförstånd.

Chas är yngre bror till Stephen, huvudperson i Kennens debutroman Odjuret. I Brevvännen får vi följa Chas, som bor i förorten med sin dysfunktionella mamma och mormor, och vad som händer honom när han fattar det ödesdigra misstaget att brevväxla med en mördare.


 

Jag blev väldigt besviken. Jag hade föreställt mig en helt annan bild om hur det skulle vara och just därför blev jag så besviken. 

Början var väldigt seg och det tog tid innan det spännande började hända. Egentligen tyckte jag bara slutet var bra. Det var först då det verkligen blev spännande!

Det var kul med en manlig karaktär. Dock tycker jag han var lite av en klysché. Tycker ofta att i lite äldre (2000 talet typ) att ofta när det är manliga karaktärer så är dom små kriminella eller väldigt kriminella. Åker fast hos polisen, har problem med skolan, fast ofta är de väldigt smarta. Tycker inte det förekommer några toppstudenter så ofta. 

Blev en väldigt kort recension men den jag hade gjort försvann...

Författarens hemland: Storbritannien
Antal sidor: 289 sid
Första meningen: Det var Devil som tog mitt finger. 
Betyg: Helt okej men jag kunde ha skippat den...

Kommentarer

  • Andrea :) säger:

    Håller med. Jag trodde att den skulle vara läskigare,men jag borde inte förvänta mig särskilt mycket med tanke på att boken om Chas storebror också gav mig den känslan,men den inte heller läskig.
    Slutet gillade jag dock rätt så mycket,men anledningen till att mördaren(har glömt hans namn) hatade dem kändes lite lame,om du fattar vad jag menar! Fast jag (spoiler för andra) gillade de kodade breven!

    SV:
    Ja,de är väldigt roliga! :)

    2012-08-02 | 14:55:40
    Bloggadress: http://andypandycool.blogg.se
  • Andrea :) säger:

    Håller med. Jag trodde att den skulle vara läskigare,men jag borde inte förvänta mig särskilt mycket med tanke på att boken om Chas storebror också gav mig den känslan,men den inte heller läskig.
    Slutet gillade jag dock rätt så mycket,men anledningen till att mördaren(har glömt hans namn) hatade dem kändes lite lame,om du fattar vad jag menar! Fast jag (spoiler för andra) gillade de kodade breven!

    SV:
    Ja,de är väldigt roliga! :)

    2012-08-02 | 14:55:47
    Bloggadress: http://andypandycool.blogg.se

Kommentera inlägget här: