Bokparadiset

Pojkarna

Kategori: Ungdomsböcker


Från Månpocket: På dagarna utstår Kim tillsammans med sina tjejkompisar Bella och Momo killarnas kränkningar, men på nätterna dricker de av nektarn från en fantastisk blomma som förvandlar dem till pojkar.

Kim kan inte få nog av friheten i en annan kropp och blir som pojke också kär i Tony. Tillsammans upplever de både spänning och attraktion, men som tjej är inte Kim intressant för Tony.


Jag förstår verkligen varför denna boken vann Augustpriset 2011. Det är en helt fantastisk berättelse och boken är inte så tjock vilket gör att man fullkomligt slukar den! 

Jag gillar Kim, Momo och Bellas vänskap. De är olika både till utseendet och till personligheten. Jag gillar verkligen Bella för hon är en vanlig tjej fast hon är liksom lite gammal i sinnet, hon älskar att hålla på med blommor och köper nya frön för alla hennes pengar. Det är inte så vanligt när man är tonåring. 

Det är inte bara rolig läsning utan det finns väldigt mycket tänkvärt i boken. Om hur det kan vara att inte vilja växa upp, om hur tjejer blir trakasserade.. Det här är en bok jag kommer att minnas, kanske mest för den roliga saken att tjejerna dricker från en blomma och blir till pojkar.

Tack Månpocket för rec-exet! 

Författarens hemland: Sverige
Antal sidor: 188
Första meningen: Jag blir stående, lyssnar förundrad till ekot av det plötsliga ljudet.
Betyg: 

Andra omslag: 

 Tycker detta är en fint omslag också, men mitt är ändå finare!

 

 

Kommentarer

  • Boktrollet säger:

    SV: Ja det var tanken att jag skulle göra också :) Har just nu ingen aning om vad som faktiskt ligger där uppe så det ska bli spännande att se. =)

    2012-06-27 | 10:57:57
    Bloggadress: http://boktrollet.wordpress.com/
  • Carro säger:

    Kanske jag ska ge mig på att läsa den då! Tack för boktipset och kika gärna in på min blogg också om du har lust :)

    2012-06-27 | 20:24:34
    Bloggadress: http://bokslukare.blogg.se

Kommentera inlägget här: