Bokparadiset

De utvalda..

Kategori: Fantasy



Sextonåriga Katsa lever i en värld uppdelad i sju kungadömen. Katsa är ingen vanlig flicka, hon har fötts med två olikfärgade ögon vilket innebär att hon är en särling. En särling är en person som har belönats med en gåva, Katsa har fått dödandets gåva. Alla barn som föds som särlingar måste överlämnas till konungen. Katsa har sedan barnsben använts som lönnmördare men då hon en dag möter prins Po förändras allt. Även Po är en särling. Tillsammans ger de sig av för att störta konungen.


Detta är en riktigt bra fantasy enligt mig. Dessa särlingar har inte bara övernaturliga förmågor som att vara tankeläsare utan man kan få alla möjliga sortes gåvor som tex, fiskargåva, hantverkar osv. Det tycker jag är bra eftersom då är inte alla särlingar så speciella. 

Jag älskar karaktärerna i boken. Katsa är verkligen ingen vanlig tjej utan en mer pojkflicka. Hon är ganska hårdhänt och inte alls flickig men ändå så glömmer man inte att hon faktisk är en tjej. Jag älskar Po som är så himla fantastisk och deras relation är så underbar att läsa om! 

Dock är det ingen typsik fantasy eftersom det är inga övernaturliga väsen med. Det är en annan värld de lever i men det känns inte så olik vår egen. 

Författarens hemland:
Antal sidor:
Första meningen:
Betyg:
Författarens hemland: USA
Antal sidor: 479
Första meningen: Total mörker rådde här nere i fängelsehålorna, men Katsa hade en karta i huvudet.
Betyg: 


Andra omslag:
Så många olika omslag! Mitt favortiomslag är det första/tredje tycker det är super snyggt. Vilket är din favorit?