Bokparadiset

Ny favorit: Divergent

Kategori: Dystopier

 
 Utläst i November. 
Titel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2012
Serie: #1 Divergent
 
Från AdlibrisI Beatrice Pryors dystopiska hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger: De ärligaDe osjälviskaDe tappraDe fridfulla och De lärda. En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar med sin familj hos De osjälviska eller att vara den hon innerst inne är.

Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv. Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.

Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först
Nu förstår jag hypen som har varit kring divergent. Vilken bra bok alltså! Åh jag hoppas verkligen att insurgent blir översatt snart, för jag bara måste får veta hur det går. 

Det är ju en dystopi, och jag fullkommligt älskar världen. Egentligen är den simpel, man får välja vilket fack man vill tillhöra och får vara med likasinnade. Det är ju egentligen inte så konstigt, man får göra det man är bäst på. Men det jag gillar mycket är att det finns inget övernaturligt med (förstå mig rätt, jag gillar övernaturligt men att skriva en dystopi utan är uppskattat det med) 

Karaktärerna är awesome. Tris är så cool och modig. Hon vågar ändå säga ifrån även om hon kanske inte alltid borde göra det. Sen hennes mamma, hon har inte alls en stor roll men ändå fattar jag tycke för henne, hon verkar vara så snäll (fast det kanske inte är så konstigt när hon är en osjälvisk). Sen såklart det manliga karkatären, Four ibland blir man ju nästan arg hur författarna skriver killar, dom finns ju aldrig på riktigt! Inte så där helt perfekta i alla fall. Men tillbaka till Four. Han är allt man kan tänka sig, cool, duktig, hård, känslig, snäll nä han gillar jag riktigt mycket faktiskt. 

Alltså man fastnar verkligen i boken och har man inte tid att läsa en längre stund ska man inte börja, alltså den här boken höll uppe mig ett par timmar extra på natten men ändå hann jag inte läsa ut den så jag började läsa tidigt på morgonen igen. Helt beroende blir man! 

Tack så jättemycket Modernista för rec-exet! 
 
Författarens hemland: USA
Antal sidor: 363
Första meningen: Det finns en spegel hemma. 
Betyg: 

Kommentarer

  • Cecilia säger:

    Kul! Jag väntar själv på den här boken och nu ser jag ännu mer fram emot att läsa den! :D

    2012-11-24 | 13:28:35
    Bloggadress: http://varbokvarld.blogspot.com
  • Tessans Bokblogg säger:

    Tycker precis som du, Elin. Denna bok var sjuuuuukt bra!! :)

    2012-11-24 | 19:50:27
    Bloggadress: http://tessansbokblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här: