Bokparadiset

Mitt klimatkatastrofala liv

Kategori: Dystopier



Titel: Mitt klimatkatastrofala liv eg. The Carbon Diaries 2015
Författare: Saci Lloyd
Utgivningsår: 2011
Förlag: Bonnier Carlsen
Språk: Svenska

Från Adlibris: London, 2015: För att göra något åt koldioxidutsläppen och de drastiska klimatförändringarna tvingar regeringen alla att börja ransonera den energi de förbrukar. Så inte nog med att Laura Brown måste tänka efter ordentligt innan hon tar en dusch, laddar sin mobil eller repar med sitt punkband - resten av medlemmarna i hennes familj verkar ha flippat ur totalt. 

Lauras storasyrra drar nämligen till Ibiza och gör av med hela familjens klimatpoäng för en månad och hennes pappa byter bort bilen mot en skottkärra verktyg och en gris. Och som om det inte vore nog försöker hennes mamma komma i kontakt med sin inre varg.

Samtidigt som oväder härjar i Europa och en översvämning hotar London försöker Laura hålla sig flytande genom att föra dagbok över sin skruvade tillvaro.

Välkommen till hennes klimatkatastrofala liv.
Jag kan nog säga att jag inte har läst en enda recension som inte har sagt att denna boken är extrem. Att detta aldrig skulle kunna hända 2015. Och nej det kan det troligtvis inte hända, men det är ju meningen att den ska vara extrem (Vilket nog alla förstår) och därför tycker jag inte att det är så otroligt eftersom jag vet att den ska vara så!

Något som jag tänkte på var att "bara" för att det har blivit extremt i Storbritannien tror jag inte man skulle sluta med vanliga skolämnen som dom gör. Javisst att man får lägga till ett par nya ämnen men de måste ju fortfarande läsa matte eftersom de tror ju inte att jorden ska gå underdirekt. 

Boken är skriven i dagboksform något jag inte alls gillar, har aldrig gillat och kommer troligtvis inte heller börja gilla. Usch nej tycker inte alls om det. Något däremot jag gillar mycket är bilder. Vilket denna boken har ganska många av. Stort + på det. Dock är boken väldigt seg och den tar ALDRIG slut. Även om jag tycker den är rolig ibland, som när hennes pappa tappar kontrollen helt, men still, boken tar aldrig slut. 

Författarens hemland: Storbritannien
Antal sidor: 335 sid
Första meningen: Helt slut. 
Betyg:

Kommentarer


Kommentera inlägget här: