Bokparadiset

Besynnerliga barn

Kategori: Ungdomsböcker

Utläst i Augusti. 

Titel:Miss Peregrines hem för besynnerliga barn
Orginaltitel: Miss Peregrine's home for peculiar children
Författare: Ransom Riggs
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2012
Språk: Svenska


Från Adlibris: En ödslig ö. Ett övergivet barnhem. Och en samling märkliga fotografier. Sextonårige Jacob tror inte längre på de historier hans farfar brukade berätta för honom.

Skrönorna om barnen med märkliga förmågor är bedrägliga minnen från hans farfars barndom, och samlingen med sepiatonade fotografier är såklart bara ett av farfars alla påhitt. Men omständigheterna kring farfaderns död tar Jacob till en avlägsen ö utanför Wales kust och till de fallfärdiga ruinerna av Miss Peregrines hem för underliga barn.
 
Bland dess övergivna rum och ekande korridorer kan Jacob inte motstå en djupdykning i sin farfars förflutna och snart inser han att barnen i huset kan ha funnits i verkligheten. Att de måste ha varit mer än bara märkliga - kanske till och med farliga - och att de inte skeppades iväg till en enslig ö helt utan anledning. Men framförallt står det klart: De underliga barnen kan fortfarande vara vid liv.
Till en början med. Hela boken är verkligen genomarbetad! Snygg fram-, bak-sida, snygg rygg. Snygga fotografier, tjocka och behagliga sidor allt är verkligen super bra genomfört.

Och det som förgyller hela boken är ju såklart alla fotografier något som jag gillar jättemycket, så häftigt! Historien är också riktigt bra, men något som jag hade gillat ännu mera var om den hade varit lite mer läskig då hade den absolut varit en fempoängare! 

Karaktärerna är ganska vanliga inget som revoluterar egentligen, men det är inte karaktärerna man har lagt krutet på utan det är handlingen och det kan vara bra det med ibland. Detta är absolut en läsvärd bok så om du inte har gjort det, gör det nu! 

Något som jag nyss läste är att den håller på att filmatiseras och det är Tim Burton som är regissör. Jag älskar Tim Burton och ska han göra film av denna kommer den absolut bli super, det är jag säker på! 

Denna boken har en av de bästa boktrailen jag har sett! 


Tack så hemskt mycket Raben&Sjögren för rec-exet! 

Författarens hemland: USA
Antal sidor: 379
Första meningen: Jag hade just börjat acceptera att mitt liv skulle bli helt vanligt, när högst ovanliga saker börjar hända.
Betyg: Den får ett älskar även om hade kunnat vara lite starkare! 



Kommentarer

  • Stockholmsflickan säger:

    Kul att du gillade Miss Peregrines hem! Den ligger och väntar i bokhyllan, ser fram emot att läsa den i höst :)

    2012-09-03 | 11:49:03
    Bloggadress: http://skrivande.blogspot.com
  • [Anna] säger:

    Åh den här vill jag verkligen läsa men har bokköpsstopp för resten av året så får se när det blir av :/

    2012-09-03 | 14:32:24
    Bloggadress: http://bokraden.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: