Bokparadiset

Döden i dina ögon

Kategori: Ungdomsböcker

 Utläst i Oktober

Titel: Döden i dina ögon eg. Numbers
Författare: Rachel Ward
Serie: #1 Döden i dina ögon
Förlag: B. Wahlströms
Utgivningsår: 2010

Från AdlibrisÖgonen avslöjar allt 

Tänk dig att du ser in i ögonen på de du möter och genast vet när de ska dö. Hur kan du då vara nära andra människor? Hur kan du hålla det hemligt? Och är det alltid rätt att inget avslöja? Borde du säga något? Vad skulle du göra? 

Det är frågor som femtonåriga Jem, huvudpersonen i Döden i dina ögon, ställer sig själv. Ända sedan hon var liten har hon sett siffror i andras ögon. Siffror som motsvarar datumet personen i fråga ska dö Hon lever sitt liv som en outsider, på alla vis, men främst i skolan. Jems familj är död, hon känner sig ensam och missförstådd i världen, ända tills hon träffar den sjuttonårige och småkriminelle Spider. Jem är van att klara sig ensam i den hårda London-miljön och försöker stå emot hans enträgna, men vänliga närmanden. Till sist tränger han ändå igenom hennes hårda skal och de hittar varandra; två tuffa och tilltufsade tonåringar. På en dagsutflykt till stan hamnar de mitt uppe i en terroristattack på London Eye, och Jem blir vittne till något hon inte borde ha sett. Snart befinner sig det omaka paret på flykt undan polisen, som två av landets mest eftersökta brottslingar. De flyr för sina liv, genom hela landet, och under tiden utvecklas deras vänskap till något ännu starkare en passionerad kärlekshistoria som är dömd att gå i kras. Då både Jem och läsaren vet att Spider snart ska dö.

Denna boken var inte direkt som jag trodde. Den var mycket mörkare i handlingen skulle jag säga. Och huvudkaraktären var inte alls som jag trodde. Jem är inte alltid snäll och både hon och Spider är lite utstötta skulle jag säga. Men hur Spider är mot Jem det är gulligt, fast det är det ju alltid i böcker. 

Jag måste säga att början var ganska deprimerande och mörk men sen började det hända lite saker. Dock mitten, den handlade bara om samma sak hela tiden och det var dötrist. Sen när det tråkiga var över så blev det istället lite överdrivet tycker jag. Men slutet vävde hon ihop riktigt snyggt. Egentligen känns det inte som om det hade kunnat sluta på ett annat sätt utan detta var riktigt bra och det driver verkligen serien framåt. Så därför ska det bli riktigt kul att läsa tvåan, den ska absolut få följa med hem från bibblan nästa gång så jag kommer någonstans med mina serier! 

Första meningen: Det finns ställen dit ungdomar som jag går.
Antal sidor: 301 sid
Betyg: 

Kommentarer

  • Frida säger:

    SVAR: Heeeeerregud! Tack verkligen för kommentaren! Som jag skrev i börjar så har jag skrivit om den recensionen många gånger för jag inte känner att det blir rätt! Så det betyder mkt för mig att du skriver det! Tack! <3

    Svar: Tack för det fina svaret!
    BokParadiset

    2013-01-10 | 20:16:21
    Bloggadress: http://photosandbooks.blogg.se/

Kommentera inlägget här: