Bokparadiset

The Raven Boys

Kategori: Ungdomsböcker

 Utläst 130312
Titel: The Raven boys
Författare: Maggie Stiefvater
Serie: #1 Raven cycle
Förlag: Scholastic
Utgivningsår: 2012

Adlibris
: Blue has spent the majority of her sixteen years being told that if she kisses her true love, he will die. When Blue meets Gansey's spirit on the corpse road she knows there is only one reason why - either he is her true love or she has killed him. Determined to find out the truth, Blue becomes involved with the Raven Boys, four boys from the local private school (lead by Gansey) who are on a quest to discover Glendower - a lost ancient Welsh King who is buried somewhere along the Virginia ley line. Whoever finds him will be granted a supernatural favour. Never before has Blue felt such magic around her. But is Gansey her true love? She can't imagine a time she would feel like that, and she is adamant not to be the reason for his death. Where will fate lead them.

Boken finns ju nu på svenska men jag måste säga att jag är glad att jag läste den på engelska vet inte om jag hade fått samma känsla av att läsa den på svenska. Sen är ju det engelska/amerikanska omslaget way mycket snyggare! 

Men alltså Gansey, kan man låta bli att älska han? Jag kan säga att han är numera en av mina favorit karaktärer. Han försöker göra allt rätt men ibland blir det bara så himla fel. Och han är verkligen en omtänksam person. Jag fullkomligt älskar deras lilla gäng Gansey, Adam och Ronan det är så där galet mysigt precis som på film. De blir ändå sura på varanndra men ställer alltid upp för varanndra. 

Dock något som jag tycker Anna från boktyckte har helt rätt i är att man måste lära känna karaktärerna och det tar lite tid att komma in i boken. När jag först började läsa boken tänkte jag faktiskt ge upp ett par gånger. Men sen när man inser hur bra boken är så går det inte att sluta läsa den! 

Detta är första boken av Maggie Stiefvater som jag läser och jag vill absolut läsa mer. Kan inte vänta till bok nummer två kommer ut men så länge tänkte jag att jag får börja läsa Shiver. 

Jag vill inte berätta för mycket om boken och spoila för et utan tycker ni ska ta och läsa boken istället helt klart värt det! 

Antal sidor: 454 sidor
Första meningen: Blue Sargent had forgotten how many times she'd been told that se would kill her true love.
Betyg: 

Kommentarer

  • Bokslott säger:

    Jag gillade verkligen Maggie Stiefvaters språk och stil i Shiver triologin, så det här kanske vore något att prova :)
    Jag gillar verkligen titeln i alla fall!

    Svar: SV: Ja tycker absolut du ska läsa den!
    BokParadiset

    2013-03-26 | 10:17:56
    Bloggadress: http://bokslott.blogg.se

Kommentera inlägget här: