Bokparadiset

Annonsflickan från Odessa

Kategori: Chicklit

 Utläst 130425

Titel: Annons flickan från Odessa
Författare: Janet Skeslien Charles
Förlag: Ponto pocket
Utgivningsår: 2009

AdlibrisDaria är en vacker, välutbildad, tjugofemårig ukrainsk kvinna som kämpar för att få ihop en dräglig tillvaro för sig och sin mormor. Det enda jobb hon har lyckats få tag i är som underbetald sekreterare på ett utländskt företag. Men tack vare sina goda kunskaper i engelska lyckas hon få ett extrajobb som översättare på kontaktförmedlingen Sovjet Unions, där vackra ukrainskor kan möta ensamma västerländska män via nätet. 

Plötsligt öppnar sig en helt ny värld för Daria och hon blir länken mellan kvinnor och män som delar en dröm om ett nytt liv och hon får ta del av många intressanta människoöden.

Det tar inte heller lång tid innan Daria själv finner sig uppvaktad från två håll, dels av en farlig (men oemotståndlig) ukrainsk gangster och dels av en dubbelt så gammal lärare från USA. Vad ska hon välja, tryggheten och äventyret i ett nytt land eller passionen och tryggheten i sitt hemland?
Hela boken är en hyllning till Odessa. På varje sida sägs något om Odessa, alltid positivt. Det stör säkert många kan jag tänka mig, men för mig blir det mer en fin sak. Alla från Odessa älskar staden så mycket och att man verkligen står för det och visar det. 

Första halvan av boken gillar jag riktigt mycket. Mycket hur det var när hon jobbade, människorna i hennes närhet. Det var en mysig känsla över hela boken. Absolut bästa var tiden då hon umgicks med Vladimir. Men andra halvan av boken när hon har flyttat. Det tar död på allting. Det ända hon gör är att klaga. Och hon borde klaga för hon har det riktigt kasst, men varför kan hon inte bara svälja sin stolthet och flytta tillbaka är det ända jag tänker hela tiden! 

Jag har satt detta som en chicklit boken men det är det egentligen inte. En chicklit ska vara full med humor och det är inte denna boken. Hade den varit det hade de nog varit nästan fullpott men nu så blir det bara helt okej. Sen hade boken varit bättre om det itne vore för andra halvan av boken. 

Stör mig på det öppna slutet. Jag har fortfarande frågor kvar i huvudet. 

Antal sidor: 427 sidor
Första meningen: Mr Harmon hade hållit på att driva mig till vansinne i sex månade, tre veckor och två dagar. 
Betyg: 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Svar: Hahah :D Jag har laddat kameran nu och har redan spelat in ännu en video :)

    Svar: SV: Och jag gillade den!! Tack för TAG:en!
    BokParadiset

    2013-05-15 | 10:35:51
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här: