Bokparadiset

Järnkonungen

Kategori: Ungdomsböcker

 Utläst 130424

Titel: Järnkonungen
Författare:Julie Kagawa
Serie: #1 Iron fey
Förlag: Harlequin
Utgivningsår: 2012

Harlequin
MEGHAN CHASE har ett hemligt öde – ett som hon aldrig kunnat föreställa sig … Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända. 

Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot. 

Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära …
Detta är en serie jag aldrig hade några planer på att läsa. Men sen bytte jag till mig den i ett bokbyte, och det var tur måste jag säga! 

Jag har hört att många stör sig på Meghan, men det gör faktiskt inte jag. Jag vet faktiskt inte vad det är dom stör sig på hos henne för jag tycker hon är helt okej. Tycker att hon har en bra berättarröst. Katten Grimalkin är nog favorit karaktären i boken. Man vet inte vart man har honom. 

Jag tycker att boken var spännande rakt igenom och jag hade riktigt svårt att lägga ifrån mig den, precis så det borde vara med alla böcker. Man kastas direkt in i handlingen och bara genom det så händer det ju något direkt. Sen tycker jag att boken känns trovärdig, eller så trovärdig en bok om älvor och diverse kan vara. Nä men jag tycker Meghans reaktioner är trovärdiga, när hon blir anfallen så känns det som man själv skulle reagera. 

Antal sidor: 384
Första meningen: För tio år sedan, på min sjätte födelsedag, försvann min pappa. 
Betyg: 

Kommentarer

  • Nilmas Bokhylla säger:

    Åå är så nyfiken på denna!

    Svar: SV: Läs den, jag trodde inte att jag skulle gilla den alls, men så fel man har ibland!
    BokParadiset

    2013-05-01 | 20:45:17
    Bloggadress: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/
  • Författardrömmar säger:

    Jag blir mer och mer nyfiken på den här. Får nog ta och läsa den snart :)

    Svar: SV: Tycker jag absolut att du ska göra!
    BokParadiset

    2013-05-01 | 21:07:25
    Bloggadress: http://forfattardrommar.se
  • Rebecka säger:

    Gillar de stunderna när man tycker att en bok är trovärdig, trots att den handlar om övernaturliga saker! :)
    Vet inte heller varför folk stör sig på Meghan. Märkte inget när jag läste böckerna, men det var ju så klart innan jag började blogga och blev kritisk... ;)

    Svar: SV: haha ja visst blir man kritisk efter att börjat blogga!
    Haha, ja fast egentligen är de ju inte trovärdiga men så bra när man blir "lurad" till att tro på massa övernaturliga saker! :)
    BokParadiset

    2013-05-05 | 20:41:23
    Bloggadress: http://minathoughts.blogspot.com

Kommentera inlägget här: