Bokparadiset

Hunger games

Kategori: Dystopier

 
Titel: The hunger games
Författare: Suzanne Collins
Serie: #1 Hunger gams
Förlag: Scholastic
Utgivningsår: 2009

Adlibris: In a dark vision of the near future, a terrifying reality TV show is taking place. Twelve boys and twelve girls are forced to appear in a live event called The Hunger Games. There is only one rule: kill or be killed. When sixteen-year-old Katniss Everdee steps forward to take her younger sister's place in the games, she sees it as a death sentence. But Katniss has been close to death before. For her, survival is second nature

Ofta kan hypade böcker vara hypade bara för att. Lite så trodde jag att det skulle vara med hunger games. Men åh så fel jag hade. Boken är verkligen så bra som alla har sagt att den är! Förstår inte varför jag inte tagit tag i den tidigare..

Collins har ett så bra språk också, fångar verkligen den ångestfyllda känslan. Gillar verkligen hela grejen med spelet och det är så hemskt och brutalt. Det är en så hemsk värld, defintivt inte en dystopivärld jag hade valt att leva i om jag blev tvingad. Katniss är en grym huvudkaraktär och jag förstår varför alla älskar henne. Hon har dock sina bister och det gör henne ännu mer trovärdig. Och precis som många andra föll jag med för Peeta, så genuint snäll. Det jag inte gillade i boken var dock slutet. Tyckte inte alls om hur det var mellan Katniss och Peeta. 

Antal sidor: 454 sidor
Första meningen: When I wake up, the other side of the bed is cold. 
Betyg: 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: