Bokparadiset

Född fenomenal - Josephine Bornebusch

Kategori: Allmänt

 Klicka på omslaget för att komma till handlingen. 
 
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 260

Jag hade faktiskt inte en aning om att den här boken skulle komma ut fören Bornebusch var med på nyhetsmorgon och pratade om den. Det som fångade mig, förutom att det är hon som skrivit den, var att hon berättade att Rut är en självsäker och stark karaktär och inte som i många andra svenska ungdomscontemporary att huvudpersonen är osäker och det är ganska mörk historia. Och jag fick vad jag lovades. 

Rut är som sagt en stark och självsäker karktär som också är lite lillgammal. Dessutom gillar hon Anne Frank och andra världskriget. Eller snarare hon är besatt. Det går inte en sida utan att man får läsa någon koppling till det. Endel kanske skulle säga att det blir för mycket men jag tycker ska huvudpersonen ha ett intresse så ska det verkligen märkas av också, och det gör det här.  Dessutom måste vi prata om Ruts bästa kompis Magda. Magda är helt sexgalen och det är så roligt att läsa om! Skrattar högt flera gånger, hon och Rut är så olika. Dessutom tycker jag det är trevligt att se en tjej som har den rollen. 

Boken är rolig, smart och väldigt trevlig läsning. Det är precis vad jag hade förväntat mig, boken är lika roligt som Josephine är själv. Jag hoppas att hon kommer skriva någon mer bok då kommer jag definitivt köpa den! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: