Bokparadiset

Spökstaden - Ransom Riggs

Kategori: Ungdomsböcker

 Klicka på bilden för att komma till handlingen. 
 
Serie: #2 Miss Peregrines besynnerliga barn
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2014
Sidantal: 430

OBS! KAN INNEHÅLLA SPOILERS OM DU INTE LÄST FÖRSTA BOKEN! 

Som jag har längtat och väntat efter Spökstaden! Levde den upp till mina förväntningar? Ja, de var till och med bättre än vad jag hoppats på. Boken är faktiskt snäppte bättre och vassare än sin föregångare. Historien är mer samanhängande, får lära känna karaktärerna mer på djupet och även Jacob börjar känna sig själv bättre. Det som är det bästa med boken är att det känns inte som om jag har läst något liknande, varken med bilderna eller med den typen av besynnerliga. 

Den stora hypen med denna serien är ju såklart alla bilder. Bilderna i tvåan är precis lika ruskigt bra som i ettan. Det är helt fantastiskt att det finns så passande bilder fast å andra sidan kan jag tänka mig att han skriver en hel del utifrån bilderna. Bilderna talar för sig själv och berättar sin egen historia men ihop med det vi läser så blir det ännu mer fantastiskt. 

Vi får lära känna karkatärena bätte och jag måste säga att jag har några favoriter; Oliva, som måste ha blyskor för att inte flyga iväg, hon är så liten och alltid kommer hon med sina små söta kommentare. Millard, den onynliga, han visar ett helt annat djup i denna boken och visar att det faktiskt finns hemska nackdelar också med att vara besynnnerlig. Hugh, bikillen, som alltid verkar vara räddaren i nöden. 

Trodde inte det skulle bli mer än dessa två böcker men det verkar som om det kommer en tredje? Eller vad säger ni som läst boken?

Om jag inte redan kunnat förmedla det så älskade jag Spökstaden. Jag kan inte vänta tills första boken blir till film heller! 

Tack Rabén&Sjögren för rec-exet! 

 

Kommentarer

  • Tina säger:

    Längtar så mycket efter att läsa den här! Älskade första boken, och den här verkar också såå bra :)

    Svar: SV: Åh du måste läsa den snart, så himla bra!
    BokParadiset

    2014-08-03 | 16:08:17
    Bloggadress: http://tinaelisabeth.blogg.se

Kommentera inlägget här: