Bokparadiset

Utvandrarna - Vilhelm Moberg

Kategori: Klassiker och kult

 
Titel: Utvandrarna
Författare: Vilhelm Moberg
Serie: #1 Utvandrarna
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 573

Handling: Utvandrarna är den första delen om Kristina, Karl Oskar, Robert, Arvid och alla andra i Ljuder socken som lämnar fattig-Sverige för ett drägligare liv i USA. Efter många svältår och andra umbärande bestämmer de sig för att emigrera till Amerika och en strapatsrik resa tar sin början.
Min pappa har läst den här när han gick i skolan (troligtvis enda boken han läst) och han skrattade ihjäl sig när jag hade köpt den. Han sa att den var så tråkigt och inte alls bra. Vilket gjorde att jag var tvungen att bevisa för honom att jag kunde läsa den.

Saken är att boken inte alls känns som en tråkig klassiker. Språket är inte så svårt och det flyter på väldigt mycket när man läser. Visst den är ganska lång och man hade säkert kunnat korta ner den endel men inget som jag stör mig på. Jag tycker boken var över förväntan och även om det var förra hösten jag läste den kommer jag fortfarande ihåg den. Nu har jag äntligen köpt del två så jag kan få fortsätta att läsa om Kristina och Karl-Oskar. 
 
Dessutom är den ju aktuell fortfarande med människor som måste flytta från sina hemland och även folk som inte behöver flytta men som väljer att göra det.
 
Kort sagt så gillar jag boken mycket och låt er inte luras av att det är en klassiker. 
 

Kommentarer

  • Klara säger:

    Jag gillade också utvandrarna när jag läste den! :)

    Svar: sv: så mycket bättre än vad man kan tro :)
    BokParadiset

    2015-01-01 | 10:49:36
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se

Kommentera inlägget här: