Bokparadiset

2x Leila

Kategori: Middle grade

 
 
Titel: Leila, flickan som inte fanns och Teresa, sju trappor upp
Författare: Britt Engdal
Serie: #1&2 Leila
Förlag: Opal
Utgivningsår: 2009 och 2011

Handling: I första boken får man följa Teresa och hennes familj. Hon bor i Irak men måste fly till Sverige på grund av kriget. I bok två så får man se hur hon anpassar sig i Sverige. 

Det som jag tycker är bäst med denna serien är att det är en verklig händelse. Tror att det blir lite djupare när man vet att allt detta verkligen har hänt. Tror också att barn som läser dessa får mycket bättre förståelse för invandring. Att man förstår bättre hur det kan vara att komma in ny i ett land och hur det kan gå till. 

Dessutom i mer lättlästa böcker kan jag ofta tycka det blir lite avskalat, just för att de ska vara lättare att läsa. Då kan det liksom bli lite tunt för att det runt omkring tar man bort. Men Engdal har verkligen lyckats med att det är tunna böcker men det är fortfarande väldigt mycket information i böckerna. Tycker detta är en riktigt bra serie och det passar sig väldigt bra att läsa i skolan faktiskt. 

Antal sidor: 123 och 109
Första meningen: regnet piskade och åksna dundrade. Det var omöjligt att somna. 
Betyg: Gillar! 

Kommentarer

  • Anna säger:

    Hej!
    Eftersom det är Alla hjärtans dag idag så tänkte jag sprida lite kärlek (det är ju så dumt egentligen att jag bara gör det på just den här dagen, jag tänker ju ofta på hur mycket jag gillar er, men jag tänkte att jag kanske äntligen skulle göra slag i saken)

    Först och främst tycker jag att du är väldigt trevlig (vilket lät sjukt pensionärsaktigt, men alla vet ju också att jag är förtidspensionerad) och jag blir alltid glad när jag ser att jag fått en kommentar från dig!

    Sedan hade jag ju turen att träffa dig på Bokmässan också och det hoppas jag händer igen eftersom du faktiskt var sjukt trevligt i verkligheten också ;)

    Ja, och sen är ju din blogg väldigt nice också och jag tycker väldigt mycket om dina bokvideor (vilket jag har sagt till nästan varenda en som har gjort bokvideor, men jag är svag för svenska bokvideor^^)

    Hoppas du har en toppendag!

    Svar: SV: Åh Anna! Så himla gullig du är <3 Hoppas absolut att vi träffas igen, var väldigt trevligt sist ;)
    BokParadiset

    2014-02-14 | 17:27:08
    Bloggadress: http://bookshelf.blogg.se

Kommentera inlägget här: