Bokparadiset

Lolita

Kategori: Klassiker och kult

 Utläst 130725
 
Titel: Lolita
Författare: Vladimir Nabokov
Förlag: Albertbonnier förlag
Utgivningsår: 2007

Alltså handlingen är ju så sjuk så att det egentligen inte finns. Men eftersom man läser ur hans synvinkel så blir man ju rubbad och tänker att det är okej. Men sen finns det tillfällen man kommer på hur sjukt det egentligen är. Men det är väl därför denna har blivit en klassiker. För att Nabokov skriver så man glömmer bort vad som egentligen händer. 

När man läser en klassiker så måste man läsa väldigt sakta och ta in varje ord eftersom ofta är det skrivit på ett lite mer krävande sätt. Det betyder inte att språket är svårt eller att boken är tråkig, bara att det tar lite tid, därför kan det vara bra att varva med någon mer bok. Tycker jag alltså. 

De 120 första sidorna bara flög iväg, det var så spännande och så sjukt så man ville bara fortsätta läsa. Men sen blev det så sjukt segt. I ungefär 200 sidor handlade det bara om samma sak. Jag tror att boken hande vunnit på om den var lite kortare så man hade sluppit alla upprepningar. 

Det är endel franska fraser med i boken som aldrig översätts då känns det som om man missar lite vad som egentligen händer. 

Kort sagt, hade boken fortsatt som i början så hade jag gillat den mer än vad jag gjorde nu. 

Antal sidor: 418
Första meningen: Lolita, ljuset i mitt liv, elden i mina länder. 
Betyg: 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: