Bokparadiset

Eragon - Christopher Paolini

Kategori: Drakar

 
Titel: Eragon
Författare: christopher Paolini
Serie: #1 Eragon
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2005
Sidantal: 519

Handling: Den fattige bondpojken Eragons liv förändras helt när han en dag hittar en vacker blå sten som visar sig vara ett drakägg. Ägget kläcks och drakungen Saphira och Eragon blir i vänner i hemlighet. Från den dagen knyts deras öden för alltid till varandra.Och legenden om drakar och drakryttare blir levande igen. 

Jag har velat läsa den här boken så himla länge. Ända sen jag såg filmen för typ hundra år sen. Jag kommer ihåg att jag gillade filmen men alla som hade läst boken hatade filmen. När jag läser kommer jag ihåg vissa saker men inte alls mycket. Tror jag ska se om filmen och se om jag hatar den nu! 

Jag tycker boken är lite småseg. Det är mycket vandring och det händer inte så mycket. De sista tvåhundra-hundrasidorna var väldigt bra. Det var så mycket spänning och jag var så trött men var tvungen att läsa ut boken! Det känns som om den här boken har byggt upp mycket inför kommande böcker och det ska bli spännande att läsa nästa bok! 

Jag fastnar inte supermycket för karaktärerna den som är min favorit är Saphira som är draken. Hon är roligt och sarkastisk men samtidigt väldigt smart. Jag gillar relationen mellan henne och Eragon även om jag inte tycker han utmärker sig så mycket för mig. 

Jag gillar världen som är uppbyggd, men ett samhälle med drakar som skyddar, alver, dvärgar och en ond kung. Ser framemot att läsa resterande böcker. 

Läste precis att den här boken blev utgiven när Paolini bara var 15 år och det är ju helt fantastiskt, att ha den talangen och dessutom lyckas bli utgiven när man är så pass ung. 

Kommentarer

  • Monika säger:

    Jag håller precis på med sista boken i serien nu och jag kan trösta dig med att de långa vandringarna fortsätter. I alla böckerna. Men de är definitivt läsvärda ändå :)

    Svar: sv: Jag har misstänkt det, men hoppas på att det händer lite mer i nästa böcker :)
    BokParadiset

    2015-04-08 | 11:14:00
    Bloggadress: http://bokslut.blogspot.com/
  • Beate säger:

    SV: Tack så jättemycket Elin :D

    Svar: :)!
    BokParadiset

    2015-04-08 | 11:36:53
    Bloggadress: http://bokbeate.blogspot.com

Kommentera inlägget här: