Bokparadiset

En bok om överklass och frasiga klänningar

Kategori: Chicklit

 
Titel: Deluxe
Författare: Anna Godbersen
Serie: #1 Deluxe
Förlag: B.Wahlströms
Utgivningsår: 2008
Sidantal: 427

Handling: Manhattan, 1899. Med sin fina familjs goda rykte att tänka på tvingas den unga, vackra och mycket omsvärmande Elisabeth Holland att välja mellan sina familjeplikter eller den sanna kärleken - den förbjudna kärleken. Men så händer det ofattbara: Flickan vars lyxiga leverne livat upp stadens skvaller sidor drunknar i störmvirvlarna från Hudsonsfloden. I flera dagar söker man efter hennes kropp utan att finna den, 
Jag har velat läsa dessa böcker sen tidiga tonåren. Jag försökte hitta dem på biblioteket men de fanns inte. Så sen när jag hittade de på bokrean för typ tre år sen kanske blev jag superglad. Dock dröjde det till mars 2015 innan jag läste första boken. Anledningen var för att när jag började bokblogga så hörde jag väldigt negativa saker om serien vilket gjorde att jag blev mindre sugen på att läsa böckerna. Men tillslut drog jag Deluxe ifrån min bokskål och jag läste den. Och gillade boken väldigt mycket. 

I prologen blir man helt överrumplad med massa namn. Får alltid panik av det eftersom jag tror att jag måste komma ihåg alla, men givetvis var det inte så. Dock får man läsa om en grej som händer i slutet av boken och sen börjar första kapitlet flera veckor tidigare än händelsen. Jag ogillar sånt väldigt mycket, just för att slutet blir ju inte lika spännande, då vet man ju redan vad som kommer att hända. 

Jag gillar att man får följa flera olika personer. Men inte att i en speciell ordning, ni vet att alla får ett kapitel fast i en speciell ordning. Utan här följer man några men sen efter halva boken typ fick man läsa från några andras PoV. Det gjordes väldigt snyggt i den här boken. 

Boken har fått rykte om sig at vara som Gossip girl fast på 1800-talet istället. Jag gillar det väldigt mycket. Även om karaktärerna är väldigt steriotypiska så gillar jag boken mycket. Den är väldigt underhållande, kanske inte lämnar så mycket tankar men det underhåller vilket är det böcker ska göra för mig. 

Förstår inte varför jag inte plockat upp bok tidigare tänkt på det sen jag läste ut den här. Men tror jag kommer plocka upp den väldigt snart. 

3.5/5

Kommentarer

  • Elvira säger:

    Åh tror den kunde passa mig perfekt just nu då jag söker efter Downton Abbey i text! Och inte orkar med superdjupa, komplicerat skrivna kvalitetsböcker ...🙈

    Svar: sv: Då tror jag verkligen att du kommer gilla dem här!!!
    BokParadiset

    2015-08-23 | 15:21:37
    Bloggadress: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com
  • Bam säger:

    I cirka 90% av fallen så hatar jag när man redan vet vad som händer i början. Ibland funkar det väldigt bra, men oftast så förstör det bara läsupplevelsen. Samma gäller när det är filmer. Blir galen på sådant, hahaha. Kul att du uppskattade boken, då kan de flera åren av väntan vara värt det. :)

    Svar: sv: håller helt med sig, dock kan man ju ändå bli överraskad ibland 😉 men ja faktiskt får läsa de andra böckerna när det fortfarande är aktuellt :)
    BokParadiset

    2015-08-23 | 15:46:32
    Bloggadress: http://www.bamtycker.wordpress.com
  • Lena säger:

    Dessa böcker kan nog vara något för mig.

    Svar: sv: Du får prova :)
    BokParadiset

    2015-08-23 | 18:26:00
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: