Bokparadiset

Sjukt bra fantasy

Kategori: Fantasy

 
Titel: Sista riket
Författare: Brandon Sanderson
Serie: #1 Mistborn
Förlag: Modernista
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 743

Handling: I tusen år har aska fallit från himlen, inga blommor har blommat och täta dimmor har gjort nattens mörker fruktat. Den evige och odödlige Överstehärskaren och aristokratin styr och vanligt folk är dömda att leva i underkastelse och slaveri.
Men mitt i all hopplöshet dyker Kelsier upp, en överlevare från de hålor dit Överstehärskaren skickar de dödsdömda. Kelsier har allomantiska förmågor - magiska styrkor som nästan bara aristokratin besitter - och en plan om hämnd och frigörelse. Samtidigt stryker tjuvtjejen Vin runt på gatorna i huvudstaden. Även hon är allomantiker - men vet inte själv om det förrän Kelsier drar in henne i sina planer. För att Keslier och Vin ska lyckas störta Sista riket är det mycket som måste gå i lås. Inte minst måste Vin bemästra sina allomantiska krafter...
Sen jag hörde att den skulle översättas har jag verkligen väntat på det. Sen när den damp ner i brevlådan tog det ändå några månader innan jag läste den. Tyvärr var det tjockleken lite som gjorde det. Men kan säga när jag läste boken tänke jag inte en ända gång på att den var tjock (eller okej, det var lite jobbigt ibland att hålla upp boken). Men alltså jag ville inte att den skulle ta slut, och sidorna bara flög fram. 

Är man inte supervan vid att läsa highfantasy tror jag att man kanske inte kommer älska den. Men är man ett riktigt fantasyfan så kommer man älska den. Jag samläste ihop med min pojkvän (köpte de tre första böckerna till honom för visste att han skulle gilla serien och han köpte aldrig den själv). Jag jobbade sex dagar den veckan vi påbörjade boken, min pojkvän däremot flög genom hela boken och har redan börjat på nummer två, kan säga att vi älskade boken lika mycket. 

Världen som Sanderson har byggt upp är verkligen komplett och man blir så fängslad. Det är fördelen med fantasy, böckerna är ofta så tjocka och därför blir det mycket uppbyggnad av världen. Sen gör det ju mycket också att karaktärerna är helt fantastiska. Av gänget som man får läsa om är det inte ingen som jag inte gillar. Älskar speciellt Vin och Keliser. Vin för att hon är så trovärdig, stark och fruktanvärt envis. Kelsier för att är rolig, smart och helt orädd. 

Ska vi prata om handlingen så ÄLSKAR jag den. Alltså älskar kriminella gäng som planerar kupper. Kan säga att slutet är så galet spännande. Jag hade gått och lagt mig men låg vaken och tänkte på boken, slutade med att jag smög upp satte mig i soffan och läste de sista 150 sidorna fram till halv tre på natten. Men det var de helt klart värt. Det gick inte att sluta, de sista 150 sidorna är så actionpackade att man glömmer bort tid och rum. 

Jag trodde det bara skulle vara tre böcker i serien men tydligen är det sju. Hoppas på att Modernista kommer att fortsätta översätta den här serien och att tvåan kommer snart. Jag vet inte om jag kan vänta alltså, kanske får jag redan nu läsa pojkvännens böcker.. 

Sen måste man ju bara nämna omslaget. Jag älskar det, så sjukt snyggt när det är så stilrent och få färger. Så glad att Modernista valde just det här. 

Gillar du highfantasy och vill ha något riktigt bra så kommer inte Sista riket att göra dig besviken. Läs den. 

Tusen tack till Modernista för rec-exet!

Kommentarer

  • Lena säger:

    Har hört så mycket bra om Sandersons böcker så jag är så sugen på att läsa något.

    Svar: sv: Ja den här var riktigt bra, så tvivlar inte på att hans andra böcker också är det!
    BokParadiset

    2015-08-19 | 15:25:27
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Vargnatts bokhylla säger:

    Jag var tvärtom faktiskt, jag är inte alls så jätteinne på highfantasy vanligtvis, har en bok en karta brukar det skrämma iväg mig. Men jag älskade Sista riket! Väntar otåligt på att tvåan ska översättas.

    Svar: sv: Men åh va härligt!! Ja jag också hoppas på att det blir snart!!
    BokParadiset

    2015-08-19 | 18:13:42
    Bloggadress: http://www.vargnattsbokhylla.blogspot.se

Kommentera inlägget här: