Bokparadiset

The Archived

Kategori: Övernaturligt

 
 Titel: The Archived
 Författare: Victoria Schwab 
 Serie: #1 The Archived
 Förlag: Hyperion 
 Utgivningsår: 2014
 Sidantal: 321

 Handling: Imagine a place where the  dead rest on shelves like books.
 Each body has a story to tell, a life seen  in pictures that only Librarians can read.  The dead are called Histories, and the  vast realm in which they rest is the  Archive. Da first brought Mackenzie  Bishop here four years ago, when she  was twelve years old, frightened but determined to prove herself. Now Da is dead, and Mac has grown into what he once was: a ruthless Keeper, tasked with stopping often-violent Histories from waking up and getting out. Because of her job, she lies to the people she loves, and she knows fear for what it is: a useful tool for staying alive. 
Being a Keeper isn't just dangerous-it's a constant reminder of those Mac has lost. Da's death was hard enough, but now that her little brother is gone too, Mac starts to wonder about the boundary between living and dying, sleeping and waking. In the Archive, the dead must never be disturbed. And yet, someone is deliberately altering Histories, erasing essential chapters. Unless Mac can piece together what remains, the Archive itself might crumble and fall. 

Ända sen jag hörde talas om den här boken har jag velat läsa den. Alltså ett arkiv med döda människor som ibland vaknar upp igen. Det måste ju vara bra. Och det var de. Även om jag hade lite koll på handlingen så överraskade den mig ändå. Var inte alls beredd på den värden Schwab hade byggt upp. Älskade verkligen hela världen och konceptet. 

Boken är sjukt spännande och det går liksom inte sluta läsa. Man blir helt fast i boken. Att huvudpersonen är väldigt nyfiken av sig gör det hela mer spännande. Dock måste jag säga att jag var helt förvirrad över det här med hennes pappa. Fattade inte om han var död eller inte, alltså jag tänke att han var ett spöke men man fick liksom ingen förklaring till det. Varför var han ett spöke borde inte han vara i arkivet som alla andra?! Missade jag det när jag läste? Ni som har läst får ju gärna säga vad ni tänkte om det. Det stod ju att han var ett spöke så det fattade jag men varför? Och varför tyckte ingen annan att det var konstigt? 

Hört så mycket bra om Schwab och jag måste säga att redan efter första boken verkar det precis sådär lovande som folk säger. Jag hoppas att tvåan kommer vara minst lika bra som den här. 

Väldigt bra bok som jag starkt rekommenderar. Så himla snygga omslag också! 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Har hört så otroligt många positiva ord om dessa böcker.

    Svar: sv: Helt klart värt att kolla upp!
    BokParadiset

    2015-08-09 | 11:29:51
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: