Bokparadiset

En bok utifrån ett barns ögon

Kategori: Krig

 
Titel: Pojken i randig pyjamas
Författare: John Boyne
Serie: -
Förlag: B.Wahlströms
Utgivningsår: 2007
Sidantal: 176

Handling: En dag går Bruno på en hemlig upptäcktsfärd längs det långa stängslet. När han vandrat i en timme ser han en liten pojke sitta där helt ensam på andra sidan. Pojken har precis som alla de andra där inne randig pyjamas på sig. Ingen annan syns till, så Bruno slår sig ner och börjar prata med honom. Shmuel. Det visar sig att de fyller år på samma dag. Shmuel har också en del klagomål på det liv han fått lämna. Bruno blir så glad för nu är det ju äntligen någon som förstår honom. Han börjar ta en promenad bort till Shmuel varje eftermiddag.
Jag har läst Boynes alla andra böcker som blivit översatta men detta här ju boken som verkligen har slagit igenom för honom. Dock gillade jag inte den riktigt lika mycket som jag trodde. Det är en hemsk historia som berättas ur ett barns perspektiv, hela den idén gillar jag, MEN barnet, Bruno, är så otroligt naivt och så blåögd. Jag kan gå med på att han i början inte förstår vad som pågår bakom stängslet men bor man där flera år så borde man ju börja fatta. Barn är liksom inte dumma och tyvärr är det så Bruno blir uppfattad här. Hade han vetat hur barnen har det hade han inte käkat upp maten på vägen till stängslet osv. Jag tycker det är så synd att göra ett barn så blåögd eftersom barn är väldigt smarta och förstår oftas mycket mer än vad vi vuxna tror... 

Slutet kom ändå väldigt oväntat och det är så hemskt. Samtidigt som allt händer får man sån panik när man läser eftersom man fattar vad som är på väg att hända och det enda man vill är att det inte händer. 

Jag tycker inte om hur Boyne framställer barn i historien men jag gillar själva idén. Hade Bruno bara fått vara mindre naiv så tror jag historien hade blivit bättre och kanske varit lite annorlunda. Den här har ju filmatiserats, än har ju inte hunnit se filmen men jag hoppas på att göra det. 
 
Recensionen låter väldigt negativ och jag är ganska skeptisk till boken. Det är inte en favorit av hans böcker. Men boken har fortfarande bra stunder och jag gillar det andra. 

Kommentarer

  • Lena säger:

    Jag kommer ihåg att jag också kände den där panikkänslan då jag förstod vad som skulle hända.

    Svar: sv: Ja det var liksom läskigt vilken panik man fick...
    BokParadiset

    2015-12-03 | 19:52:43
    Bloggadress: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
  • Hanneles bokparadis säger:

    väntar i hyllan.

    Svar: sv: vad härligt. Som sagt även om jag inte älskade den så är historien verkligen bra!
    BokParadiset

    2015-12-03 | 20:57:22
    Bloggadress: http://hannelesbibliotek.blogspot.se
  • Klara säger:

    Åh! Jag tyckte den var så sorglig när jag läste den och när jag såg filmen!

    Svar: Sv: Ja det är den. Har fortfarande inte sett filmen...
    BokParadiset

    2015-12-12 | 12:54:40
    Bloggadress: http://inutienbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här: