Bokparadiset

2 minsar

Kategori: Contemporary

Liten parlör för älskande av David Levithan. Utgiven 2012 av Xpublishing. 213 sidor. Betyg; Okej. 

Jag trodde det här skulle vara en fin kärlekshistoria. Men jag tycker den var ganska sorgsen. Inte den historian jag hade trott iaf. Det boken har blivit så uppmärksamad över är att den är uppbyggd som en ordbok. Dock så var nästan alla orden helt okända och jag läste dem faktiskt inte. Tyckte det bara hindrade historien. 

Det var en snabb läsning men tyvärr blev jag väldigt besviken på boken. Språket och hela historien var väldigt poetisk. Tyvärr var den för poetisk för mig. Jag har läst två böcker av Levithan nu. Två på svenska och två på engelska. De på svenska har jag inte gillat så mycket medan de på engelska har jag älskat. Kanske ska Levithan läsas på engelska för att jag ska gilla hans böcker?

Älskaren av Marguerite Duras. Utgiven 1985 av Albert Bonniers förlag. 117 sidor. Betyg; Gillade inte alls.

Här har vi en klassiker som jag inte alls förstod mig på. Ibland så var det i nutid och ibland i dåtid och ibland i framtid. Jag fattade inte alls vad som hände och jag fick inget grep om historien. Den hade små stycken som jag gillade men sen hoppas det så jag inte fattade någonting. 

Tyvärr var det en sån här klassiker som jag inte gillar. För mig måste det vara en liten mer sammanhängande historia. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: