Bokparadiset

En magisk bok

Kategori: Fantasy

                                 
 
Titel: The wrath & the dawn
Författare: Renée Ahdieh
Serie: #1 The wrath and the dawn
Förlag: Putnam Juvenile
Utgivningsår: 2015
Sidantal: 391

Handling: Every dawn brings horror to a different family in a land ruled by a killer. Khalid, the eighteen-year-old Caliph of Khorasan, takes a new bride each night only to have her executed at sunrise. So it is a suspicious surprise when sixteen-year-old Shahrzad volunteers to marry Khalid. But she does so with a clever plan to stay alive and exact revenge on the Caliph for the murder of her best friend and countless other girls. 
Hört väldigt mycket om den här på booktube. Var nära att beställa hem den en gång men tänkte att jag väntar tills den kommer i paperback. Men sen kunde jag inte vänta. Glad att jag inte gjorde det för den här boken är så bra. 

Jag ÄLSKAR miljön. Den utspelar sig i något som ska föreställa mellanöstern (tror det är påhittat) vilket är jättehärligt. Alldeles för många böcker som utspelar sig i vanliga amerikanska städer med vita huvudpersoner. 

Karaktärerna älskar jag också. Shazi är smart, modig och så himla rolig. Hon står verkligen upp för sig själv och är inte rädd för att göra det mot någon. Men hon är också så himla godhjärtad vilket egentligen gör allt. Khalid som egentligen är en hemsk karaktär som mödar en kvinna varje morgon är fantastisk. Från början gillade jag han, även om han gör hemska saker så fattar man att han är god där under liksom. Dessutom funkar Khalid och Shazi så himla bra ihop. Shazis kammarjungru gillar jag också. Hon och Sazi är så roliga ihop och är spydiga mot varandra hela tiden. 

Egentligen vet jag inte vad det är som gör att jag älskar den. Troligen en blandning mellan miljön, karaktärerna och skrivsättet. Fattar inte hur detta kan vara hennes debutroman.

Boken tog slut alldeles för snabbt och när den var slut kunde jag inte fattade det. Hade ingen aning om att det skulle vara en serie men är så glad att det är det. Förutom att jag måste vänta tills nästa år innan jag kan läsa fortsättningen. 

Kommentarer

  • Angelica - Biblioteket säger:

    Hör bara bra saker om den här boken, blir mer och mer nyfiken på den :)

    Svar: sv: åh du måste läsa den!!
    BokParadiset

    2015-07-02 | 19:22:31
    Bloggadress: http://biblioteket.webblogg.se

Kommentera inlägget här: