Bokparadiset

Mitt perfekta sommarval

Kategori: Contemporary


Titel: Mitt perfekta liv
Författare: Sarah Dessen
Serie: -
Förlag: Rabén&Sjögren
Utgivningsår: 2011
Sidantal: 444

Handling: Macys sommar ligger framför henne, noggrant planerad, precis som hon vill ha det för att inte förlora kontrollen. Hennes kille åker iväg på "brain camp". Själv ska hon jobba i informationsdisken på biblioteket. Men det blir inte som hon tänkt sig: Pojkvännen vill att de ska ta en paus, och plötsligt dyker ett extra sommarjobb upp på cateringfirman Wish, där det jobbar ett gäng galna typer som Macy verkligen gillar.

Där finns också Wes - tatuerad, konstnärlig, en kille som säger sanningen och som är den där sorten som vänder upp och ner på ens liv. Han är precis allt det Macy inte vill ha, men ändå känner hon sig så bekväm med honom, och lyckligare än på länge.
Mitt perfekta liv har stått som hyllvärmare alldeles för länge i hyllan. Men äntligen är sommaren här och såklart tog jag upp den här nu. Tidigare har jag läst, Allt och lite till och Du glömde säga förlåt av Dessen. Favoriten är numera Mitt perfekta liv

Dessen är en mästare på att skriva bladvändare, på något sätt kan man inte sluta läsa när man väl har börjat. Dock måste jag säga att handlingarna från tidigare böcker inte riktigt fastnar i huvdet som andra böcker. Men böckerna är väldigt underhållande under läsningen och jag fastnade mer för den här boken än hennes tidigare. 

Jag handlingen, perfekta tjejen försöker göra allt för att vara perfekt men så inser hon att det är inte alls det som gör henne lycklig. Kanske inte den mest ordinara handlingen men Dessen lyckas verkligen ändå. Jag älskar när Macy väl börjar bli rebelisk det är då boken är som bäst. Bästa scenen i hela boken är när systern skriker till mamman så att hon äntligen ska börja inse något. Gud som jag grät. Men väldigt tråkigt att mamman försummar Macy och inte ser vad som är bäst för henne. 

Gillar att det är ett halvlyckligt slut. Det blir bra men inte riktigt helt perfekt. Har du ännu inte läst en Dessen bok eller inte läst den här så rekommenderar jag dig verkligen att göra det!

STARKT 4.5/5. 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Menar du inte "Glömde säga hej då"? :)

    Svar: sv: Jo det menar jag ju såklart! haha :)
    BokParadiset

    2015-06-15 | 17:28:00
  • FrökenTV, bloggen om tv och film säger:

    den vill jag också läsa. gillar hennes böcker

    Svar: sv: Ja denna var verkligen super också!!
    BokParadiset

    2015-06-22 | 17:33:47
    Bloggadress: http://efji.blogg.se/

Kommentera inlägget här: