Bokparadiset

Över näktergalens golv - Lian Hearn

Kategori: Fantasy


Titel: 
Över näktergalens golv
Författare: Lian Hearn
Serie: #1 Sagan om klanen Otori
Förlag: Månpocket
Utgivningsår: 2004
Sidantal: 315

Handling: I en avlägsen och fridsam bergsby lever en ovanlig pojke. Takeo har ännu inte upptäckt sitt sanna jag, och känner inte till sin avlidne fars hemlighet. Men hans stillsamma liv förändras för alltid den dag då krigsherren Iida Sadamu skövlar och bränner hans hemby. Takeo räddas av den unge herremannen Otori Shigeru, som för honom till sitt hem. Där sätts han i lära i allt en ädling behöver veta, men också i andra färdigheter - de märkliga, närmas magiska förmågor som tillskrivs det legendariska Släktet. Långsamt upptäcker Takeo sanningen om sig själv, och om det öde som väntar honom.

Detta är faktiskt en omläsning. Första gången jag läste den här var i högstadiet. Den blev vald ur min bokskål och det var tur. Annars hade jag väntat alldeles för länge med att läsa den. Jag blev helt tagen och satt hela eftermiddagen och läste den här, tills den var slut. Jag gav den sen en fyra på goodreads som skulle vara en 4.5 ungefär. Men innan jag skrev den här recensionen så ändrade jag det till en femma. Ända sen jag läste ut boken har jag faktiskt inte kunnat sluta tänka på den. Jag vet inte vad det är som fångar mig så mycket men det är en riktigt bra fantasy. 

Det har hämtats inspration från Japan till boken men jag kan inte säga vad faktiskt. Den enda likheten jag hittar är att omslagen påminner om Japan. Men jag gillar världen ändå. Det är mycket politiskt och det är krig mellan olika klaner. Kanske namnen också. 

Taeko är en spännande karaktär. Han är en ifrån Släktet. Det betyder att hans hörsel är ävldigt förstärkt även att han är duktigt på att måla och lite annat. Men det jag gillar är att det är vanliga egenskaper det är liksom inget övernaturligt även om det till vissdel blir övernaturligt. Otori gillar jag väldigt mycket också. Han är så snäll och det går inte låta bli att älska honom. 

Slutet är inte så tillfredställande som jag vill men det passar också ihop med boken. Detsutom finns det ju tre till i serien. (Som jag också har läst men det enda jag kommer ihåg är att fjärde boken förstörde hela serien.) Detta är en lite äldra fantasy men jag kan verkligen rekomendera den! 

Kommentarer

  • Hanna säger:

    Läste också den här för typ 1000 år sen och ÄLSKADE den. Måste verkligen göra som du och plocka upp serien igen för jag minns knappt nånting.

    Svar: sv: bästa att läsa om en serie man inte minns då är det som att läsa dem för första gången!!!
    BokParadiset

    2015-03-22 | 18:49:53
    Bloggadress: http://bokregn.blogg.se
  • David /OArYA säger:

    Oj, den här var ju länge sen man läste. Tror inte jag läst hela serien dock, men jag har för mig att jag gillade det jag läst. Men visst är det så att Släktet i princip är ninjas med en touch av övernaturlighet?

    Svar: sv: Jag gillade hela serien förutom sista boken! men ja precis så är det!
    BokParadiset

    2015-03-23 | 08:43:58
    Bloggadress: http://www.oarya.se

Kommentera inlägget här: