Bokparadiset

Torka aldrig tårar utan handskar; Kärleken - Jonas Gardell

Kategori: Hbtq

 
Titel: Torka aldrig tårar utan handskar; Kärleken
Författare: Jonas Gardell
Serie: #1 Torka aldrig tårar utan handskar
Förlag:  Norstedts
Utgivningsår: 2012
Sidantal: 292

Handling: När Rasmus stiger av tåget på Centralstationen i september 1982 lämnar han det lilla Koppom bakom sig för att aldrig återvända. Ung och vacker kastar han sig ut i de homosexuellas Stockholm.

Benjamin är Jehovas vittne. Ivrigt går han från dörr till dörr för att predika om Gud. Ingenting kan rubba honom i hans tro. Tills den dag han ringer på hos Paul, den varmaste, roligaste och bitchigaste bögen Gud någonsin skapat.

Så på julaftonskvällen, när det snöar över staden, träffas Rasmus och Benjamin, och inget blir som förr igen.
Efter att ha läst Tell the wolves I'm home så blev jag riktigt sugen på att påbörja TATUH- triologin. Sagt och gjordet det var det jag gjorde. Jag fastnade totalt i boken och det tog inte lång tid att läsa ut den. Jag har hört om serien som gjorts så jag visste att det skulle vara två huvudkaraktärer, det tog dock ett tag innan jag förstod vilka de skulle vara. Men jag gillar både Rasmus och Benjamin. Men jag tycker båda två känns väldigt verkliga. Det känns som om personerna har funnits på riktigt. De kanske de faktiskt har? 

Det är något jag gillar med hela boken för övrigt att det känns så verkligt. Det är det ju såklart också eftersom det är baserat på verkligheten. Men jag gillar all fakta som Gardell puttat in väldigt snyggt. Det gör att det blir ännu tydligare hur det var att vara homosexuell på den tiden. 

Jag är glad att man kommit så långt som vi har när det kommer till homosexuella. Tyvärr finns det dock fortfarande långt kvar för att alla ska vara helt accepterade i samhället. Jag tycker det här är en väldigt viktig bok som tar upp ett så viktigt ämne. Jag är glad att jag har läst den och ser framemot att läsa de två andra böckerna. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: