Bokparadiset

Forgive me, Leonard Peacock - Matthew Quick

Kategori: Ungdomsböcker

 
Titel: Forgive me, Leonard Peacock
Författare: Matthew Quick
Serie: -
Förlag: Headline
Utgivningsår: 2013
Sidantal: 273
 
Handling: Eighteen-year-old Leonard Peacock knows exactly what he'll do. He'll say goodbye. Not to his mum - who he calls Linda because it annoys her - who's moved out and left him to fend for himself. Nor to his former best friend, whose torments have driven him to consider committing the unthinkable. But to his four friends: a Humphrey-Bogart-obsessed neighbour, a teenage violin virtuoso, a pastor's daughter and a teacher. Most of the time, Leonard believes he's weird and sad but these friends have made him think that maybe he's not. He wants to thank them, and say goodbye. 
Till en början var jag faktiskt lite skeptisk. Det är mycket fotnoter (som är väldigt långa också) men det gick ändå. Sen när jag kommit in lite mer i boken tyckte jag mer om den. 

Leonard är huvudpersonen och jag tycker så synd om honom. Hans mamma är hemsk, han har egentligen inga kompisar och det enda han vill är att bli sedd. Det är en mörk bok men det är ändå humor i den vilket gör mycket för boken, även om det inte är skratta-högt-humor. 

Den här typen av böcker är viktiga, eftersom man måste uppmärksamma mental ohälsa. Det är svårt för utomstående att förstå hur man kan känna sig. På nyhetsmorgon (mitt absoluta favoritprogram) hade de tema självmord och det är så viktigt att upptäcka sånt här i tid. Oftast vill personen bara bli sedd vilket verkligen är fallet med Leonard! 

Gillar du Matthew Quicks Silver lining playbook så tror jag du kommer gilla den här ockå. 

Betyg: Gav den 3/5 på goodreads så jag tycker boken var bra! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: